Topic: Geen volume-light zichtbaar door glas.  (gelezen 5459 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 oktober 2013, 20:47:11 pm »
He, hoe kan dat nou, de glow van mn lampjes zijn keurig zichtbaar door het glas, maar de straal (halo) van de spotlights verdwijnt, en verschijnt pas waar die uit de glazen bak schijnt....

Raytraced spots en pointlights... en ledlampjes van een glowmateriaal, die dus wel zichtbaar zijn door het glas...
Reflecties zien er mooi uit maar als ik de bak van buiten bekijk, zie ik aan de binnenkant geen volume-light of halo meer van de spotlights...
Kan dat iets met de depth van het glas te maken hebben. Of juist met het aantal samples van de lichtbron ?
Ik zal een plaatje plaatsen voor de mensen die niet weten wat ik bedoel.... 8-)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:50:07 pm »
Ik heb dus een glazen bak met daarin een machine met veel lichtjes, dan snap je het concept.
Er zitten ook zwaailichten in en een paar spotlights , die hebben Halo, wat in 3dsMax Volume-light genoemd word...
Als ik de bak van buiten bekijk zie ik in de bak geen volumelights meer, het glas houd het tegen....

Het was al erg genoeg om het probleem van de schaduw van het glas , die alles lelijk korrelig maakte, te verhelpen... Zucht....
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:27:11 pm »
Ik denk dat ik het misschien weet blender guru heeft een interieur tutorial gemaakt maar deze tutorial is afgesloten en niet meer te zien op internet.
Maar ik heb van de glas node een afbeelding gemaakt omdat ik dacht dit kan ik nog wel eens gebruiken ;)
Deze node opstelling heb je nodig om het licht op een goede manier door het glas laten schijnen.
Dit moet ook minder ruis geven  :idea:
Dus misschien is dit de oplossing.

« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2013, 23:52:24 pm »
Heb je voor het glasmateriaal de Z Tranparency aanstaan? In onderstaand plaatje zie je een rode achtergrond met een halo. Ik heb er blauw glas voor gezet. Walgelijke kleuren maar het ging even om het principe.  ;)


« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2013, 00:19:00 am »
Inderdaad JvL , ik heb noodgedwongen toch maar Z-transparancy gebruikt. Nu is de halo mooi zichtbaar door het glas, hoewel het glas nu natuurlijk geen refractie meer heeft, en het ziet er iets minder echt uit, maar nu heb ik kloppende halo's...

Terwijl het Halo-effect van mijn ledlampjes (material-based) wel goed werkt door glas heen, wil het Halo-effect van de lichtbundel niet renderen binnen het glas, wel waar het eruit komt... Raytraced dus ff geen optie dan...
Ik zit in de blender-renderer... Maar het resultaat is nu erg mooi, maar jullie kunnen het pas zien als ik 2600 frames heb gerendert.
Ik doe 15 minuten over een frame, ha ha....Lol.
Laters  :lol:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2013, 01:30:43 am »
2600 frames x 15 minuten?  :shock: Dat is bijna een maand onafgebroken renderen! En ik maar klagen over een rendertijd van 30 tot 40 uur..... :lol:

Ik ben nu al benieuwd naar het eindresultaat.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2013, 15:19:59 pm »
Dat klopt maar het is een bijzondere creatie, ik wil wel wat vette reflecties en mooi licht...
Misschien kan ik wel wat van de rendertijd afsnoepen, 15 minuten is op full HD...
Ik verwacht op korte termijn over een aantal servers te beschikken, zodat ik sneller kan rekenen....

Maar goed dit filmpje ga ik nog op mijn eigen computers renderen, ik heb er twee, die zijn wel even snel...
Dus dat halveert de tijd al naar twee weken, en misschien besluit ik het eerst op 1280 bij 720 te renderen.....
Maar goed onze glasproblemen met de Halo-volumelight zijn in ieder geval opgelost.... Thnx JvL !
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2013, 19:26:47 pm »
Graag gedaan!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2013, 12:45:20 pm »
Ons probleem is opgelost. Hoewel ik het jammer vind dat de blender-renderer niet met caustics werkt, er zijn niet genoeg bounces...?
Misschien kan dat nog eens bekeken worden want ik vind cycles nog steeds ernstige nadelen hebben, hoewel dat ook steeds meer allround-renderen word, houd ik niet van stippeltjes en als je superveel cycles gaat renderen per frame, ben je je tijdwinst door cuda ook al kwijt...

Helaas, ik render nu op 720p maar het kost me nog bijna 14 minuten per frame, een gedeelte is natuurlijk preparing scene en raytree...
Ik Post mijn resultaat meteen onder animaties en onder simulaties zodra die klaar is... Ik hoop dat de "package project" goed werkt...
Dan is het een eitje om de volgende 500 frames door mijn andere PC te laten renderen.....
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »