Topic: Molen model  (gelezen 5473 keer)


Offline Emmenaar

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 januari 2021, 21:29:40 pm »
Ik ben dus bezig met een model van de molen waar ik aan werk. In dit draadje zal ik af en toe wat updates plaatsen.

Een molen an sich is best een complex model, veel balkjes etc etc, dus in 3D levert je dat al veel polygonen op. Bij het maken van dit model probeer ik veel images as planes te gebruiken. Met een displacement- of een bumpmap kun je dan best een aardig resultaat halen.

Bij de wieken wilde ik dit ook, maar helaas kwam het resultaat  er te slecht uit, dus heb ik daar planes met een solidify modifier toegepast.
Bij deze post 2 afbeelding. 1 hoe mijn geometrie er uitziet en de render. Hopelijk hebben anderen ook baat bij deze methode.





Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2021, 22:46:13 pm »
Je molen hoeft geen complex model te zijn van veel balkjes en toebehoren.
Verdiep je eens in collection Instance dan is het probleem van teveel polygonen verleden tijd.

https://www.youtube.com/watch?v=Id9IzLV7IDg

Succes.

Offline Emmenaar

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2021, 10:39:50 am »
IJpe,

Kijk zo zie je maar weer, dat hier een boel te leren valt. Dit is 1 van de tips waar ik echt wat mee kan, want zo kan de detaillering van het model omhoog! Hartelijk dank!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2021, 13:02:52 pm »
Geen dank.
Het werken met collection Instance moet je wel even je eigen maken om de Instance objecten te plaatsen.
Maar dat zal wel gaan lukken ik ben heel benieuwd hoe je je molen gaat opknappen.
Collection Instance kun je voor alle objecten gebruiken Plantjes, hekjes ,stenen enz enz dus je kan helemaal uit je dak in Blender.

Succes met je project.

Offline Emmenaar

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2021, 18:10:27 pm »
Ik geloof dat ik me ermee red.

De geometrie is nu wel een stuk realistischer!



Offline Emmenaar

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2021, 21:46:48 pm »
Ik ben erg blij met de tip van collection instance! De omloop is er een stuk realistischer van geworden. Ook het kruiwiel (dat is het groter rad achterop de molen) Heb ik met deze methode gemaakt.


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2021, 08:22:43 am »
Je molen hoeft geen complex model te zijn van veel balkjes en toebehoren.
Verdiep je eens in collection Instance dan is het probleem van teveel polygonen verleden tijd.

https://www.youtube.com/watch?v=Id9IzLV7IDg

Succes.

Wat een leuke tutorial over colection  IJpe  :D
Doei
       Peter

Offline Emmenaar

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2021, 22:50:23 pm »
Inmiddels weer een stukje verder, de molen an sich is redelijk zoals ik hem wil. Nu verder met de omgeving. Dat valt nog niet mee, een paar huisjes is niet zo'n probleem. Waar ik tegenaanloop is de aankleding van het geheel.
Maar goed we proberen het gewoon :-)