Dutch Blender Community

Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: P D op 29 december 2014, 12:06:18 pm

Titel: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 12:06:18 pm
ik ben al verschillende keren tegen een probleempje gelopen.

Voorbeeld: ik heb een muur getekend in blender de maten kan ik wel ingeven dat is niet het probleem.
Nu wil ik b.v. in deze muur 85 cm vanaf de linker zijde een deur maken.
Hoe kan ik de positie van die lijn (loopcut) exact 85 cm ingeven? (dus niet ongeveer naar 85 cm verschuiven)
Ik heb al verschillende tutorials bekeken maar daarvoor vindt ik geen oplossing.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 29 december 2014, 12:21:24 pm
Heb je deze ook gezien?

 http://cgcookie.com/blender/2010/01/13/measuring-objects-and-distances-in-blender/

Ik heb hem zelf nog niet kunnen kijken maar er staat ook een link naar een addon bij dus hopelijk heb je hier iets aan.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 29 december 2014, 14:06:53 pm
Ik neem aan dat je deze basistools al gebruikt?

(http://s9.postimg.org/y7duvddm3/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/y7duvddm3/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 14:07:57 pm
Heb je deze ook gezien?

 http://cgcookie.com/blender/2010/01/13/measuring-objects-and-distances-in-blender/

Ik heb hem zelf nog niet kunnen kijken maar er staat ook een link naar een addon bij dus hopelijk heb je hier iets aan.

Ik heb de tutorial beken. Het gaat hier hoofdzakelijk over de layout van de maten. Dus niet over het meten zelf.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 29 december 2014, 14:11:05 pm
Voor het exact positioneren van de loopcut kun je de edge slide gebruiken. Deze meet ten opzichte van de positie bij plaatsing.

(http://s13.postimg.org/pud4mto2r/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/pud4mto2r/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 14:18:56 pm
Ik heb alleen dit menu:
Waar vindt ik het menu wat jij gebruikt??
(http://s11.postimg.org/8r8u0gmov/Schermafbeelding_2014_12_29_om_14_16_19.jpg) (http://postimg.org/image/8r8u0gmov/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 29 december 2014, 14:32:37 pm
Bij user preferences de onderstaande addon inschakelen. Deze is standaard aanwezig in Blender alleen niet geactiveerd.

(http://s16.postimg.org/e5b3wk7wh/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/e5b3wk7wh/)

Of bedoelde je de layout van mijn menu's zelf? Dat ziet er bij mij anders (voller) uit door alle addons die ik gebruik.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 15:02:42 pm
Ik heb de addon geselecteerd zoals je kunt zien maar toch heb ik niet hetzelfde menu???

(http://s28.postimg.org/b2qa1kj61/Schermafbeelding_2014_12_29_om_14_57_32.jpg) (http://postimg.org/image/b2qa1kj61/)

(http://s28.postimg.org/ijzhgs8p5/Schermafbeelding_2014_12_29_om_14_57_01.jpg) (http://postimg.org/image/ijzhgs8p5/)

Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 29 december 2014, 15:32:18 pm
Ik zie al wat het probleem is. Aangezien ik met een speciale testbuild werk zit daar de ruler addon standaard in en die verwarde ik met de measure addon.
De ruler addon is niet los te downloaden volgens mij. Maar de ruler is niets anders dan 2 meetlatjes langs je scherm dus daar mis je nu ook weer niet heel veel aan.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 16:30:15 pm
Ook nu kom ik er niet uit.
De eerste loopcut lukt wel maar als ik daarnaast dan op b.v. 10 cm een lijn wil plaatsen lukt dat weer niet omdat de loopcut iedere keer vanuit het midden van dat nieuwe vlak rekend.

Het is zijn wel zeer moeilijke handeling voor zo'n simple opgave.
Ik heb in het verleden veel met sketchup gewerkt daar is dat soort handelingen een fluitje van een cent. Vreemd dat dit in blender zo veel moeite kost.  :-\
Toch bedankt voor de reacties :)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 29 december 2014, 17:06:18 pm
Het is inderdaad een beetje behelpen in Blender maar er is wel omheen te werken.

Kun je niet bv. de loopcut met edge slide naar de zijde van waaruit je wilt meten en dan met bv. G,X,(afstand) de loopcut op de juiste positie zetten?

Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 17:27:00 pm
Wat wel lukt is b.v. Een lijn selecteren-extrude-G-Y-.10
Maar dan zitten die lijnen los over elkaar heen en snijden ze niet de andere lijnen.
Ik heb geprobeerd om die lijnen met join met remove doubles en recalculate aan elkaar te koppelen maar dat lukt ook niet.
Wat wel kan is de lijnen verwijderen en de verts  met  F weer te verbinden. Dat gaat tot nog toe het beste.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: IJp op 29 december 2014, 17:36:38 pm
Ja als je een muur hebt en je plaats een loopcut dan sleep je die helemaal naar de linker zijde.
En druk nu G daarna X  en toets nu 0.85 enter.
Plaats rechts van de 0.85 weer een loopcut en trek deze naar links zodat deze op de 0.85 staat en van hieruit kun je bv weer G  X  0.1 en de lijn staat op 0.95
 
Wil je werken van de rechterkant zet dan een min voor de -0.85
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 29 december 2014, 18:03:25 pm
Mijn dank is groot Ijp.  :D

Ik had dit ook al geprobeerd maar als ik de loopcut tegen de linkerkant had gezet niet bevestigd met de linker muisknop.

Ik ga nu weer helemaal gelukkig een nieuw jaar in.  ;)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: IJp op 29 december 2014, 19:50:51 pm
Hier nog wat tutorials om even snel door te lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=-Hr03JFBMU8

https://www.youtube.com/watch?v=dnk9A5itj9E
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 02 januari 2015, 14:07:09 pm
Ja als je een muur hebt en je plaats een loopcut dan sleep je die helemaal naar de linker zijde.
En druk nu G daarna X  en toets nu 0.85 enter.
Plaats rechts van de 0.85 weer een loopcut en trek deze naar links zodat deze op de 0.85 staat en van hieruit kun je bv weer G  X  0.1 en de lijn staat op 0.95
 
Wil je werken van de rechterkant zet dan een min voor de -0.85


Dank zij die ene kleine tip, de eerste keer dat ik vanaf een werktekening met blender heb gewerkt. :)
Die tip had ik in nog geen andere tutorial gezien.

Het enige dat nog in die tip ontbreekt is: dat als je de loopcut naar links of rechts sleep, dat met een linker muis button moet bevestigen en dan de maten pas invoert.
Als je doet zonder muisklik krijg je heel andere maten. (dat was mijn probleem).

(http://s21.postimg.org/ugeuga203/Boeren_Kar.jpg) (http://postimg.org/image/ugeuga203/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: IJp op 02 januari 2015, 15:24:40 pm
Nou zo te zien hen jij geen probleem P D  :o ??? ::) 8) Wauw wat ziet er dit weer prachtig uit.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 02 januari 2015, 19:57:10 pm
Mooi gemodelleerd hoor.  8)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 03 januari 2015, 15:21:15 pm
De kar en omgeving wat opgeleukt.
Ook wat uitgeprobeerd met plaatselijke belichting met behulp van onzichtbare emission's.

(http://s1.postimg.org/5foezfwor/Kar10.jpg) (http://postimg.org/image/5foezfwor/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: rozz op 03 januari 2015, 16:01:55 pm
Wow... :o...erg mooi...
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: JvL op 03 januari 2015, 16:47:40 pm
Echt geweldig hoe je altijd ook direct een bepaalde sfeer met je afbeelding weet over te brengen. Daaruit spreekt duidelijk je ervaring en achtergrond.
Ik hoop nog een hoop afbeeldingen van je te zien.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: IJp op 04 januari 2015, 11:10:45 am
Wauw dat ziet er weer heel goed uit!!!
Ik heb een maar, het is een oude kar en ik mis vuil de textuur is net iets te netjes.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat als ik dit had gemaakt ik een gat in de lucht zou springen. ;)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 04 januari 2015, 13:47:38 pm
Wauw dat ziet er weer heel goed uit!!!
Ik heb een maar, het is een oude kar en ik mis vuil de textuur is net iets te netjes.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat als ik dit had gemaakt ik een gat in de lucht zou springen. ;)

O.K. Jij je zin.
Gooi ik er gewoon wat stront op.
Wilt U er ook nog een luchtje bij, dan smeer ik er dat ook nog op!!! ;D

P.S. Goeie tip, Bedankt ;)

(http://s22.postimg.org/mga72ve9p/Kar_Vies.jpg) (http://postimg.org/image/mga72ve9p/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: Mark aka Dark op 05 januari 2015, 10:23:59 am
Dat ziet er echt heel erg goed uit. ben toch wel benieuwd hoe je zo snel zulke plaatjes krijgt?
Gewoon veel tijd erin stoppen?
En hoe krijg je van de gedetailleerde textures? maak je die zelf ofzo?

MAD

P.S. In de toekomst kan ik wel een creatief iemand gebruiken als ik games maak. Is dat iets wat je je leuk lijkt? Programmeren lukt me namelijk wel, maar zelf grafische dingen verzinnen, dat lukt me maar moeilijk.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 05 januari 2015, 11:27:07 am
Dat ziet er echt heel erg goed uit. ben toch wel benieuwd hoe je zo snel zulke plaatjes krijgt?
Gewoon veel tijd erin stoppen?
En hoe krijg je van de gedetailleerde textures? maak je die zelf ofzo?

MAD

P.S. In de toekomst kan ik wel een creatief iemand gebruiken als ik games maak. Is dat iets wat je je leuk lijkt? Programmeren lukt me namelijk wel, maar zelf grafische dingen verzinnen, dat lukt me maar moeilijk.
Hoi Mark.
Het kost inderdaad wel veel tijd maar die heb ik genoeg.
Ik gebruik veel afbeeldingen zoals de muur en de hout structuur.
Die ik wel veel met nodes in blender bewerk. Het gras b.v. bestaat alleen uit particles.
Ik denk niet dat dit soort plaatjes geschikt zijn voor games.
De bestanden zijn daarvoor te groot maar als ik je kan helpen met een ontwerpje wil ik dat wel een keer proberen.
Als je mijn email adres wil hebben, dat staat bij mijn profiel.

Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: IJp op 05 januari 2015, 12:10:30 pm
P D de stront zit er op maar ik ruik hem nog niet ;D

Om de stront er een beetje dik op te leggen bekijk het eerste deel textuur van deze tutorial.
Ik weet zeker dat je er snel mee aan de gang gaat,  laat ons maar eens een poepie ruiken :) ;)
https://www.youtube.com/watch?v=jNzuXO31qcg
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 05 januari 2015, 14:00:05 pm
P D de stront zit er op maar ik ruik hem nog niet ;D

Om de stront er een beetje dik op te leggen bekijk het eerste deel textuur van deze tutorial.
Ik weet zeker dat je er snel mee aan de gang gaat,  laat ons maar eens een poepie ruiken :) ;)

Ik had deze tutorial al gevolgd.
Het verschil is dat hij de textuur op een gladde ondergrond maakt en mijn ondergrond is al ruw vanwege de houtnerf.
Ik weet niet hoe ik twee verschillende structuren op een voorwerp maak.
Ik ga nog wel wat experimenteren.

P.S. geef me je adres maar, dan stuur ik wel wat op, dan kun je hem ruiken. ;D
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: Zaph op 08 januari 2015, 18:24:24 pm
Ik weet niet hoe ik twee verschillende structuren op een voorwerp maak.
Je kunt twee displacement textures met een Math->add-node bij elkaar optellen en die in displacement van de material output hangen.
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: blenderbrammetje op 08 januari 2015, 20:12:20 pm
En PD , is dat Hair en Fur dat je gebruikt voor het gras ? Het ziet er mooi uit !
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 08 januari 2015, 21:11:57 pm
En PD , is dat Hair en Fur dat je gebruikt voor het gras ? Het ziet er mooi uit !

Wat Fur is weet ik niet.
Hier kun je zien hoe ik heb gemaakt.
Met Vertexpaint heb ik de positie bepaald.
(http://s7.postimg.org/zelylw60n/Schermafbeelding_2015_01_08_om_21_07_58.jpg) (http://postimg.org/image/zelylw60n/)
Titel: Re: Meten in blender
Bericht door: P D op 08 januari 2015, 21:31:03 pm
Ik weet niet hoe ik twee verschillende structuren op een voorwerp maak.
Je kunt twee displacement textures met een Math->add-node bij elkaar optellen en die in displacement van de material output hangen.
Bedankt voor de tip inmiddels ben ik eruit.