Hulp > Modelleren

Boolean bug?

(1/2) > >>

Léon:
Ik kom het volgende probleem tegen.
Wanneer ik een boolean-difference uitvoer op objecten waarvan een van de vlakken samenvallen, dan faalt de boolean. Als voorbeeld hier een testje met kubussen, rechthoeken en cilinders (zie bijlage).
- Twee kubussen: zogauw er geen samenvallende vlakken zijn werkt het.
- Rechthoek en een kubus: er valt een gat in de rechthoek wanneer er vlakken samenvallen.
- Twee cilinders: boolean werkt alleen als de smallere cilinders langer is.

Is dit een bekend probleem dat ook bekend is bij de ontwikkelaars?

Overigens lukt het soms wel als ik ipv. 'bmesh' voor 'carve' kies, maar dan treden er soms met andere acties (zoals mirror) weer problemen optreden.


Rezzy777:
Ik geloof dat vlakken in een Boolean bij geen enkel programma mogen samenvallen,
simpelweg omdat het programma dan niet weet wat te doen met dat overlappende vlak.

JamieVanCadsand:

--- Citaat van: Léon op 06 september  2018, 09:16:51 am ---Ik kom het volgende probleem tegen.
Wanneer ik een boolean-difference uitvoer op objecten waarvan een van de vlakken samenvallen, dan faalt de boolean. Als voorbeeld hier een testje met kubussen, rechthoeken en cilinders (zie bijlage).
- Twee kubussen: zogauw er geen samenvallende vlakken zijn werkt het.
- Rechthoek en een kubus: er valt een gat in de rechthoek wanneer er vlakken samenvallen.
- Twee cilinders: boolean werkt alleen als de smallere cilinders langer is.

Is dit een bekend probleem dat ook bekend is bij de ontwikkelaars?

Overigens lukt het soms wel als ik ipv. 'bmesh' voor 'carve' kies, maar dan treden er soms met andere acties (zoals mirror) weer problemen optreden.



--- Einde van citaat ---

Ik zelf vind de boolean tool/modifier ook niet echt de beste optie voor het maken van gaten en
het samen voegen van objecten... De reden dat ik het niet vaak gebruik, is dat het je topology
compleet kan verwaarlozen wanneer je niet goed uitkijkt...

Soms kun je het misschien gebruiken voor het modelleren van architecturale projecten zoals
gebouwen, huizen en dergelijken, wanneer je bijvoorbeeld een gat wilt maken voor ramen of deuren,
maar ik zelf gebruik het niet vaak voor complexe dingen zoals bijvoorbeeld het modelleren van
patronen en dergelijken...

Ik raad je de boolean tool/modifier dus niet aan..., voor complexere modellen zal ik eerder
de knife tool of dergelijken gebruiken, of vertices verwijderen en vullen op de juiste manier bijvoorbeeld.

Succes, Jamie.

Léon:

--- Citaat van: Rezzy777 op 06 september  2018, 10:06:40 am ---Ik geloof dat vlakken in een Boolean bij geen enkel programma mogen samenvallen,
simpelweg omdat het programma dan niet weet wat te doen met dat overlappende vlak.

--- Einde van citaat ---

Klopt niet wat je nu zegt, want in 3DS Max werkt het wel.

Overigens werkt het verouderde Carve beter dan Bmesh (zie bijlage).
In versie 2.8 heb je overigens die keuze al niet meer.

Máár ...... ik heb de oplossing al gevonden! Ik kwam erop toen ik de bijlage aan het voorbereiden was.

Bmesh heeft een instelling die Carve mist; door de 'Overlap Threshold' te verhogen ben je het probleem kwijt. Hopelijk leidt dit niet elders tot problemen, maar vooralsnog werkt dit.


Rezzy777:
Weer wat geleerd, dank je wel! ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie