Topic: Bug in Blender?  (gelezen 4459 keer)


Offline pintuxgu

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 augustus 2012, 11:02:18 am »
<edit>
Het blijkt allemaal mijn eigen stomme schuld te zijn.
Blender is een fantaasties programma en valt niets te verwijten.
</edit>


Een paar dagen geleden ben ik driftig aan de slag gegaan met Blender en mijn talent om op verkeerde knoppen te drukken lijkt ook hier te werken :-)

Ik vind van mezelf dat ik voorlopig nog niet genoeg ervaring heb met Blender om "echte" bug reports in te dienen, want die mensen hebben het waarschijnlijk nogal druk. Ook weet ik niet of het echte bugs zijn in Blender, of dat het komt door erg specifieke configuratie probleempjes op mijn pc en daarom wil ik hier vragen of jullie wat eenvoudige dingentjes willen proberen. De laatse paar dagen heb ik al een paar schoonheidsfoutjes in dit overigens zeer mooie programma ontdekt.

De grootste gevonden bug lijkt Blender heel eenvoudig te kunnen laten crashen.
1). Start blender op met alle default instellingen. (kubus van 2x2x2 geselecteerd op 0,0,0).
2). Druk op de P van seParate.

Deze funktie werkt natuurlijk niet op dit nivo, maar Blender loopt hierop vast bij mij (de achtergrond wordt ineens licht grijs en de muiscursor verdwijnt als hij op het Blender scherm staat en processorbelasting gaat naar 99.5%. (Overigens zonder dat andere programma's er merkbaar trager van worden. Petje af voor Blender. Zelfs als hij crashed gedraagt hij zich nog netjes en is je project onbeschadigd opgeslagen. Erg indrukwekkend).

Een ander schoonheids foutje, wat echter niet in elk project naar voren komt
1).Selecteer een object in Object mode.
2). Properties -> Object Modifiers -> Add Modifier -> Array.
3). Deselect "relative Offs" en select "Const Off"

In een van mijn projecten zijn hier de assen door elkaar geraakt.
Verplaatsing bij X-as invullen geeft een array in -Z richting.
Verplaatsing bij Y-as invullen geeft een array in -X richting.
Verplaatsing bij Z-as invullen geeft een array in +Y richting.
Geprobeert dit te verifieren, maar in een nieuw project is dit niet reproduceerbaar.

Groet,
pintuxgu
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2012, 13:24:03 pm door pintuxgu »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2012, 12:39:38 pm »
Hallo pintuxgu,

Ik kan je wel aanraden om steeds de laatste versie van blender te douwloaden volgens mij is dat nu Blender 2.63
en let op! 64 bit en 32 bit.

De grootste gevonden bug lijkt Blender heel eenvoudig te kunnen laten crashen.
1). Start blender op met alle default instellingen. (kubus van 2x2x2 geselecteerd op 0,0,0).
2). Druk op de P van seParate.

Dit is volgens mij geen bug omdat als je op P van separate drukt dan wordt inderdaad de achtergrond wordt licht maar druk dan daarna op Esc dan is daar Blender nog gewoon werkend aanwezig  :P
Maar er zijn wel bug's in blender dus sla je werk regelmatig op door op F2 te drukken en hernoem je untitled.blend naar bvb test.blend  klik aan de rechterzijde op save as blender file.
Bij de volgende keer als je je werk weer saved, druk je F2  en dan klik je rechts op de + nu wordt automatisch je test.blend verhoogd naar test1.blend dat is vrij handig.

Zo werkt het ook met F3 maar dit werkt alleen als je je werk hebt gerenderd met F12 druk dan daarna F3 en dan heb je Save as image.

Misschien wist je dit al maar dan is het toch nog handig voor andere nieuwkomers. :P

Groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline pintuxgu

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2012, 13:22:31 pm »
Je hebt helemaal gelijk. Esc werkt nog gewoon.
Ik heb me om de tuin laten leiden door het van kleur verschieten, het verdwijnen van de cursor en de continue 99.5% processorbelasting.

Het andere "schoonheids foutje" met de array wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik sommige objecten zelf ondersteboven en gedraaid in de tekening heb geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2012, 08:26:21 am »
De sneltoets 'p' heeft verschillende functies. In elke modus (Object Mode, Sculpt Mode, Edit Mode, Pose Mode) heeft hij een andere betekenis. In object modus, waarin blender start, wordt met p de game engine gestart.

Meer info: http://blendertips.com/hotkeys.html.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2012, 12:36:05 pm »
Bedankt Jogai,

Die sneltoetsen zal ik eens uitprinten heel handig. :)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »