Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - pintuxgu

Pagina's: [1]
1
Over Blender / Bug in Blender?
« Gepost op: 03 augustus 2012, 11:02:18 am »
<edit>
Het blijkt allemaal mijn eigen stomme schuld te zijn.
Blender is een fantaasties programma en valt niets te verwijten.
</edit>


Een paar dagen geleden ben ik driftig aan de slag gegaan met Blender en mijn talent om op verkeerde knoppen te drukken lijkt ook hier te werken :-)

Ik vind van mezelf dat ik voorlopig nog niet genoeg ervaring heb met Blender om "echte" bug reports in te dienen, want die mensen hebben het waarschijnlijk nogal druk. Ook weet ik niet of het echte bugs zijn in Blender, of dat het komt door erg specifieke configuratie probleempjes op mijn pc en daarom wil ik hier vragen of jullie wat eenvoudige dingentjes willen proberen. De laatse paar dagen heb ik al een paar schoonheidsfoutjes in dit overigens zeer mooie programma ontdekt.

De grootste gevonden bug lijkt Blender heel eenvoudig te kunnen laten crashen.
1). Start blender op met alle default instellingen. (kubus van 2x2x2 geselecteerd op 0,0,0).
2). Druk op de P van seParate.

Deze funktie werkt natuurlijk niet op dit nivo, maar Blender loopt hierop vast bij mij (de achtergrond wordt ineens licht grijs en de muiscursor verdwijnt als hij op het Blender scherm staat en processorbelasting gaat naar 99.5%. (Overigens zonder dat andere programma's er merkbaar trager van worden. Petje af voor Blender. Zelfs als hij crashed gedraagt hij zich nog netjes en is je project onbeschadigd opgeslagen. Erg indrukwekkend).

Een ander schoonheids foutje, wat echter niet in elk project naar voren komt
1).Selecteer een object in Object mode.
2). Properties -> Object Modifiers -> Add Modifier -> Array.
3). Deselect "relative Offs" en select "Const Off"

In een van mijn projecten zijn hier de assen door elkaar geraakt.
Verplaatsing bij X-as invullen geeft een array in -Z richting.
Verplaatsing bij Y-as invullen geeft een array in -X richting.
Verplaatsing bij Z-as invullen geeft een array in +Y richting.
Geprobeert dit te verifieren, maar in een nieuw project is dit niet reproduceerbaar.

Groet,
pintuxgu

2
Leden stellen zich voor / pintuxgu stelt zich voor.
« Gepost op: 03 augustus 2012, 10:19:42 am »
Een tijdje terug heb ik "raampjes" achter me gelaten en sindsdien ben ik verschillende linux distributies aan het uitproberen. Vroeger gebuikte ik af en toe autocad om wat dingetjes te teken. Autocad heb ik de dos tijd geleerd op een 386sx met een coprocessor emulater en een tekening "regenereren" duurde toen wel een minuut of 2. Sinds die tijd is er aardig wat veranderd...

Onder Linux ben ik al een tijdje op zoek naar een 3d cad programma, ik heb verschillende uitgeprobeerd met nogal teleurstellend resultaat en een paar dagen geleden ben ik bij blender beland en mijn eerste indruk heeft best hoge verwachtingen gewekt. Op termijn wil ik met 3d cnc machine's aan de slag en ben nu o.a. bezig met zelfbouw van een machientje wat ik wil gaan gebruiken om kleine dingetjes te kunnen frezen in aluminium, plastic, pcb's en hopenlijk ook staal. Ook denk ik er aan om er een extruder op te zetten ala RepRap / Makerbot. Ideeen genoeg, maar eerst een tekenprogramma om mijn eigen freesmachine te tekenen... Blender heeft mijn intresse gewekt omdat hij .stl files kan lezen en genereren. Ik heb b.v. bij http://www.thingiverse.com/ een paar files binnengehaald die ik in Blender kon bekijken en aanpassen. Ik weet nog niet of ik gebruik wil gaan maken van de animatie mogenlijkheden van Blender.


Groet,
pintuxgu.

Pagina's: [1]