Topic: Blender 2.80 is zo traag ?  (gelezen 10565 keer)


Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 mei 2019, 19:33:16 pm »
Beste Blender gebruikers,

Sinds kort weer aan de slag met Blender. En nu met versie 2.80 Beta.
Onder > Preferences > System staat mijn kaart, een NVidia Quadro K4200 netjes aangegeven.
De driver die ik gebruik is versie 341.21

Wat mij opvalt is dat Blender heel erg traag is. Ik heb een Dual Xeon 6-core met 32 Gb RAM.
Maar zelf een eenvoudige test render : https://www.youtube.com/watch?v=posY9gHiQV0 is extreem traag.

Ik heb op internet al gezocht naar een oplossing hiervoor, maar tot nu toe zonder resultaat.

Wie helpt ?

Groet,

Guus
 

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2019, 20:13:58 pm »
2.8 Is niet traag de nieuwe pbr shaders met materialen vragen veel waardoor het traag wordt.
Je materialen baken als je klaar bent met het instellen van de shaders bake je het naar een nieuwe image en die gebruik je dan als materiaal en je bent weer snel :P
https://www.youtube.com/watch?v=ut-KYKbnj8A&t=260s
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 20:16:25 pm door Ruud »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2019, 20:43:18 pm »
Ha , jij hebt ook een Dual Xeon. Ik heb 2x5670 met 32 GB ram.
Ik heb er echter geen 2.80 op gedraaid , want kreeg op mijn 8-cores uitvallen , waarbij Blender gewoon verdween.

Ben weer tijdelijk terug op 2.79
Ik zal me eens in de PBR shaders verdiepen zodra ik tijd heb.
Succes ermee !

Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2021, 15:22:02 pm »
Tja,

Aldoende leert men. Ondertussen zit Blender al weer op versie 3.0.0. Alpha.
Ondertussen al wel bezig geweest met een andere grafische kaart. Maar de RTX-en zijn momenteel nergens te koop,
de tweedehandse die op de diveese kanalen te koop zijn worden in een keer 2 á 2.5 keer zo duur. De cryptominers
hebben blijkbaar de RTX-en in grote getale ingekocht. En dan blijft er voor ons 3D-ers niet veel meer over.
De RTX 4000, 5000 en 8000 zijn nog wel te koop. En redelijk duur.
Ik weet niet of Blender (in het algemeen, geen specifieke versie) op een iMac sneller is dan op een PC.
Maar ik zag een stevige iMac op internet staan.
iMac 27 Inch 2019 5K
Processor i9 3.6 Ghz 8-cores
RAM: 32GB Ram
Harddisk: 1TB NVMe SSD
Graphics: Radeon Pro Vega 48 8GB


Is dat een machine die goed met Blender uit de voeten kan.
Ter illustratie: de demofile van de Blender site Mr. Elephant heeft op mijn PC (M5000 kaart) meer dan 25 minuten nodig om te renderen.

Wie kan mij hierin adviseren, de iMac is scherp geprijsd.

Groeten,

Guus
3D Content Creator

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2021, 15:53:44 pm »

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 191
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2021, 16:04:36 pm »
Ik heb een iMac Pro 2019 (intel 8-core Xeon W met een radeon pro Vega 56 8 GB) en die Mr Elephant scène Rendert bij mij in 24 seconden met Eevee (leuke scènes hebben ze daar, trouwens).

Als je wil kan ik Cycles ook eens proberen, mijn indruk was dat dat met 128 samples zo'n 20 minuten gaat worden.


met vriendelijke groet,  kees.    https://www.pinterest.com/keesroobol/_saved/

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2021, 20:03:37 pm »
Hmm. Ik heb geen problemen op mijn geupgrade 8320 en 8350 FX computertjes met 16GB geheugen.
Aan jullie ultravette specs zal het wel niet liggen.
De Dual Xeon 5670 32GB is alleen voor zwaar renderwerk over de dubbele GTX750ti's of de dual xeons. Of allebei over twee Blender instanties.
Wel nog bijna net zo snel als een moderne intel 10600 processor.
24 threads is relaxed voor CPU rendering.

Met de oude Blender 2.79 kon je meerdere Blenders tegelijk draaien om tegelijk over twee CPU's en een andere instantie over GPU's te laten renderen.
Twee cores is genoeg voor GPU rendering.


Offline GuusJ

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2021, 14:41:16 pm »
Tot zover bedankt voor de reacties . Maar mijn PC, een dual Xeon 6 core met 32 Gb RAM en een M5000 kaart aanboord
is nog steeds erg traag. Wanneer ik van wireframe mode overstap naar rendermode loopt de PC vast.
ik ben mij aan het orienteren op een RTX 3080 en dan met Blender RTX versie. Maar de RTX kaart(en) zijn erg slecht
verkrijgbaar. En als ze (gebruikt ?) worden aangeboden is de prijs extreem hoog.
Wel staan er hier en daar HP Omen PC's aangeboden met eem Intel i9 processor, 32 Gb RAM en een RTX3080.
(HP OMEN GT13-0635nd) Dus ik zit nu met de vraag, oude PC de deur uit een een Omen aanschaffen of wachten op een betaalbare RTX3080 en hopen dat dat dan de gewenste resultaten opleverd.
Ik hou me momenteel veel bezig met hardsurface modeling en gebruik o.a. MeshMachine, KipOps2 Pro, DecalMachine, KitOps Bevel en EEVEE materials.
Wat zouden jullie doen ? Een RTX in mijn bestaande PC plaatsen en hopen dat het goed komt of toch vor de Omen
(of gelijkwaardig) gaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik ondertussen versie 2.92.0

Met groet,
Guus
3D Content Creator