Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - peterd

Pagina's: [1]
1
Leden stellen zich voor / peterd, aangenaam kennis te maken
« Gepost op: 14 juli 2017, 22:15:24 pm »
Hallo hier bekend als Peterd, woonachtig in de provincie Flevoland.
Voor de kost werk ik als CAD tekenaar met Microstation en AutoCAD.

Probeer nu projecten in 3D te maken zodat iedereen begrijpt wat een project wordt. Denk hierbij aan het inrichten van de openbare ruimte. De vraag waar ik antwoord op wil geven is: Hoe gaat dat eruit zien?

Nu nog plaatjes maar straks locatiefoto's van de bestaande en nieuwe situatie. Stip op de horizon is in een game omgeving. Microstation werkt al in 3D sinds 1995 (ongeveer) maar de sneltoetsen zijn niet zo goed als bijvoorbeeld Blender.

Misschien dat het zo ver komt dat ik CAD zelfs in Blender ga doen. Of een Lego (een oude hobby) filmpje.

Het mooie van Blender vind ik dat het me dwingt om anders tot een resultaat te komen. Ik ben nogal precies ingesteld en met Blender kom je vaker op een intuïtieve manier tot (de mooiste) resultaten.

2
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 14 juli 2017, 21:17:50 pm »
...
Dus als je ook maar een beetje detail wilt, close up, dan heb je al snel een pixel per vierkante meter nodig (ja, de maximale resolutie is 1 pixel per 5m2). Ga maar rekenen hoe groot je bitmap dan moet zijn als je een paar vierkante kilometer in je render wilt zien.
...
Wat bepaalt de grens van 1 pixel per 5 m2 ?
Renderen hoeft wat mij betreft niet. De render engine van het programma dat de hoogtekaart maakt bedoel je?
Ik had een bestand van 4800x4800 pixels waarvan 25% voor het gebied 550.000 m2. Maar het resultaat was (inderdaad) niet wat ik gehoopt had.

Dit laat ik maar (voorlopig) voor wat het is. :(

Nou eerst maar eens de blendercourse Basistechnieken v 2.2 verder doen. In no time een huis en pil gemaakt.

3
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 11 juli 2017, 22:52:08 pm »
Het displacen is wel gelukt maar de hoogte zoals deze in het echt is kan ik maar moeilijk herkennen. Heel wat opties uitgeprobeerd. Waar het aan ligt weet ik niet. Door mijn gebrek aan ervaring kan het heel veel zijn.  :-\

verkeerde combinatie van opties, te weinig dividen doordat het gebied te groot is, enz.

Goed even laten liggen en wat simpelere dingen doen. De shrinkwrap modifier. Wie weet wat dat doet met mijn data.  :-\

4
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 11 juli 2017, 21:52:54 pm »
Ik begon met een import van een FBX file. Resulteert in bijna 82k faces. Na 2x dividen 1.300.000 faces en toen de subdivision modifier (subdivision surface) toegepast. Toen #crash#.
Dat was dus ietsiepietsie teveel.  :(

Nu dus dat stapje terug (1x dividen en dan subdivision). Nu begrijp ik ook waarom het handig is de gebruikte hoeveelheid geheugen te vermelden. ;)

Ruud, Leuke kubus. Wat ik probeer te doen maar dan op de standaard kubus.

5
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 11 juli 2017, 19:56:45 pm »
resolutie
Dit vergt hoge resolutie je plane moet je een aantal keer subdividen en dan een subfivision modifier er over heen zodat de blokjes kleiner worden nu zijn de blokjes groter als een gebouw dan krijg je dit effect....
Wat is een hoge resolutie? Momenteel heb ik een raster van 3x3 meter.

dividen

Welk vlak moet ik (sub)dividen? Het vlak dat bestaat uit vlakken wat ik op de juiste hoogte wil leggen/zetten/draperen? (hoe zeg ik dat?). Oh ja, displacen.  ;D

geheugen
...
 Het werken met dit soort mappen vraagt veel geheugen.
Welk geheugen kan ik dan aan denken? Geheugen van de grafische kaart, voor de processor?
Momenteel een i5 met 8Gb geheugen.
De grafische kaart is een intel HD graphics 3000. Da's niet veel zal ik maar zeggen. maar voorlopig moet ik het er mee doen. >:(

6
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 10 juli 2017, 22:34:19 pm »
Ik heb de eerste 10 minuten bekeken. Tjonge, ik kan nog wel wat oefening gebruiken.  ;D
Ruud, je had het over displacement. Wat gegoogle levert dit:
https://youtu.be/_owcNpxp8h4

Dat is te gebruiken door van het digitale terrein model een thematische hoogtekaart te maken.
De hoogtekaart kan ik dan gebruiken om een mesh in hoogte te laten veranderen.
Weet nog niet of dat ook kan door de vlakken van wegen, gras, bos, water aan elkaar te knopen en als 1 mesh te veranderen.

Zaph, is dat wat je hiermee bedoelde?:
...
De vervorming van de mesh in de hoogte kun je ook realiseren door een hoogtekaart te gebruiken - daarbij geeft de kleur aan wat hoog en laag is. Wit is dan bijvoorbeeld hoog, en zwart laag, en grijs alle waardes daartussen. Je moet dan wel een mesh met veel punten hebben om een goede resolutie te krijgen.
...
In ieder geval eerst de film kijken. Ook alles erom heen is leerzaam om "snel" een mooi 3D model te maken van een (deel van een) stad. Dat is wel wat ik (ook) wil en moet nog leren om het meer quick and dirty te doen dan ik met CAD systemen doe.  :-X


7
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 10 juli 2017, 21:23:35 pm »
Nu blijkt dus een betaalde en een gratis versie te zijn.
Gratis versie vond ik hier:
https://blendpott.de/2014/08/30/blender-addon-openstreetmap-import/

Geen idee of dit "de beste" gratis versie is.
Het duurde even maar de gebouwen werden in 3D neergezet in Blender. Niet allemaal de juiste hoogte maar mooi om snel wat mee te doen. Top addon!  :o

Nu maar verder met het avond vullend programma.  8)

8
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 10 juli 2017, 20:58:28 pm »
Nou Ruud,

Dankjewel voor een avondvullend programma.  ???
Nu de eerste 8 minuten gekeken. Mooi werk. Niet geweten dat er in OSM ook al wat gebouwen in 3D erin staan. Misschien wel op de plek waar ik bezig ben.  ;D Ga ik zo proberen.

9
Andere software / Re: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 10 juli 2017, 07:00:56 am »
Sorry dat ik de verkeerde termen gebruik. Ik ben pas een paar weken aan het snuffelen in Blender.

Momenteel probeer ik een aantal meshes op andere meshes te projecteren. Dat is net anders dan textures op meshes? Als ik het goed begrijp is dat zoiets als een luchtfoto projecteren op meshes.

De vraag luidt eigenlijk:
Is het mogelijk om meshes te projecteren op andere meshes in Blender?

toelichting
De te projecteren meshes vormen een plattegrond van een deel van de stad (BGT). Tip: heel Nederland is te vinden op www.pdok.nl. Denk hierbij aan plattegrond, kaarten met diverse informatie maar ook hoogten. Best tof om je huis, omgeving in 3D te maken, toch?

De meshes waar het op terecht moet komen is een hoogtekaart van het maaiveld.

10
Andere software / [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken
« Gepost op: 04 juli 2017, 22:29:45 pm »
Momenteel zet ik mijn eerste stappen in 3D met Microstation. Maak terreinmodellen maar spreekt niet echt tot de verbeelding
Nu heb ik 2D vlakken van een terrein ter beschikking van wat gras, water, asfalt, elementenverharding is.
Deze vlakken wil ik projecteren op een DTM* (Digitaal terrein model).
Geeft een goed idee hoe het eruit ziet.

Is het mogelijk om de vlakken op een DTM te projecteren in Blender?


DTM*
tussen punten, bekend in x-, y- en z-coördinaat worden vlakken (vaak driehoeken) gemaakt. Al deze vlakken samen vormen het DTM model.

Pagina's: [1]