Topic: Rounded edges?  (gelezen 6596 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 09 maart 2018, 12:18:34 pm »
Bij veel van de tutorials die ik bekijk valt me op dat erg weinig tutors met rounded edges lijken te werken in hun geometry (zelfs niet faken via materials). Mis ik iets? Of is dit gewoon niet nodig binnen Blender? Zomaar nieuwsgierig...  ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2018, 12:42:46 pm »
Het ligt er aan wat je maakt denk ik en hoever je in detail gaat denk ik zo, er zijn genoeg tools om het later te doen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2018, 13:13:11 pm »
Zoals Ruud zegt hoever je in detail gaat.
Alleen een mes heeft een scherpe kant en verder heeft bijna alles een minuscule ronding maar dat hoef je volgens mij niet toe te passen op een afstand. ;)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2018, 13:15:03 pm »
Dat is waar. Het viel me zomaar op, vandaar. ;) Zijn waarschijnlijk net allemaal tutorials geweest met veel objecten op afstand. Welke tools gebruiken jullie? Ik ben zelf bekend met de default Bevel-modifier en de Render Bevel.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2018, 13:53:24 pm »
Geen modifier maar selecteer de edges en daarna ctrl b

https://www.youtube.com/watch?v=cqXM2PmFmBg

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2018, 14:15:45 pm »
O ja, die was ik nog vergeten te noemen  ;D

Ik probeer altijd alles editable te houden, dus deze tool gebruik ik weinig.
Toch (weer) bedankt voor jullie input!  :) :)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2018, 15:35:14 pm »
Render bevel? Wat bedoel je daar mee? Is dat bij de tranfer menu, onder de "N'-toets of bedoel je ng iets anders?

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2018, 09:38:10 am »
Met de addon 'Render Bevel' kun je een rounded edge faken. Zie deze link:

https://bartoszstyperek.wordpress.com/2017/12/07/render-bevel-new-blender-addon/

Let op: het blijft faken. Het is in principe hetzelfde als bump: als je naar het silhouette van je object kijkt zul je zien dat de randen en hoeken ervan nog steeds scherp zijn. In tegenstelling tot Displacement verandert Bump de geometry van een object namelijk niet. Het effect van Render Bevel lijkt in dat opzicht op Bump, maar is bij objecten op afstand goed genoeg om veel werk met een bevel (modifier) te voorkomen ;)

Probeer maar eens met een cube!
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 11:14:10 am door Rezzy777 »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2018, 11:23:00 am »
Ziet er veelbelovend uit maar wel jammer dat hij bij mij niet werkt ik krijg geen bevel.
ik heb wel de bevel node maar in het T menu niets waar ik de bevel grote kan instellen.  ::)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2018, 12:05:33 pm »
Ik zoek alles altijd maar één keer uit, en hou zodoende uitgebreide notities bij van hoe iedere (relevante) addon en handeling in Blender werkt ;)

Deze stappen heb ik opgeschreven bij de Render Bevel-addon, wie weet heb je er wat aan:

  • Hiermee kun je op material-niveau een bevel toepassen op je object en dus 'rounded edges' toepassen.
  • In de linker toolbar vind je onder tab 'Tools' twee opties: 'Set render bevel' en 'Add bevel node'. Met de eerste pas je de bevel toe op je object, en met de tweede wordt een Node Group aangemaakt in het material van het object genaamd 'BevelGroup'. Je kunt deze Group binnengaan door hem aan te klikken in de Node Editor en 'Tab' te toetsen. Hiermee ga je ook weer uit de Group.
  • Koppel de BevelGroup-node aan een Principled BSDF-node via zowel de Normal- als de Clearcoat Normal- input.
  • In de BevelGroup-node kun je via de waarde bij 'Multiply' instellen hoeveel bevel je wil hebben.
  • Je ziet dit effect alleen in de Rendered Viewport Shading en natuurlijk in de render zelf.
  • Zorg wel voor voldoende lights via bijvoorbeeld een HDRI.
  • Soms lijkt de addon niet goed te werken, maar dit lijk je op te kunnen lossen door nogmaals op 'Set render bevel' aan te klikken.
  • Hou het subtiel; grote bevels kun je beter met de hand maken. Dit is echt bedoeld voor verre tafelranden etc., niet voor close-ups van ronde objecten.

PS: ik kreeg ook een foutmelding bij het gebruik ervan, maar na het installeren van de nieuwste versie van Blender lijkt dit verholpen te zijn...
https://builder.blender.org/download/
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 13:07:25 pm door Rezzy777 »

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2018, 11:10:43 am »
Nog even ter aanvulling: hier kun je het effect van de Render Bevel-addon mooi zien!
In het linkerscherm het bewijs dat ik geen extra geometry nodig heb gehad en dat dit puur op material-niveau werkt ;)



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2018, 15:43:33 pm »
Zeker iets om ook te gaan gebruiken.

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2018, 11:28:21 am »
Ik zelf gebruik meestal de "Ctrl + B" tool voor het bevellen van edges en vertices, i.p.v.
de bevel modifier...

Maar misschien dat ik mezelf ook wilt aanleren om de "Bevel Modifier" te gebruiken...,
de boolean modifier gebruik ik dan voor arch projecten en dergelijken (een voorbeeld van
waarvoor ik de boolean modifier gebruik is om ramen en deuren in te brengen op gebouwen
en/of huizen die ik met blender modelleer... of bijvoorbeeld om een huis zelf in een stads-vloer
in te brengen of om gaten in een pijp te modelleren).

Ik raad je de boolean modifier dus niet aan, als je bijvoorbeeld handvaten wilt modelleren
voor een doos, of bijvoorbeeld een 'raster model' wilt modelleren.... ik zal dan of faces
deleten en/of de knife tool gebruiken...

De boolean modifier is namelijk schadelijk voor je 'topology'... en kan tot lelijke effecten
leiden als je niet uitkijkt waarvoor en hoe je het gebruikt...

Ik zal je modifiers zoizo niet apply-en, maar gewoon laten staan... dat zie je bij veel addons
ook....

Maar om terug te komen bij jouw vraag... ik gebruik vaak de "Ctrl + B" tool voor het bevellen
van edges en/of vertices... Maar je kunt ook de bevel modifier gebruiken...

Om alleen vertices te bevellen, moet je dan 'Only Vertices' inschakellen of hoe die dan ook
heet....

Succes met blenderen, Jamie.
Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:27:19 am »
Eindelijk: in de nieuwste versie van Blender 2.8 zit (onder meer) een ingebouwde Bevel Shader!
Hij werkt helaas nog niet met EEVEE, maar ik ben hier al blij mee! Scheelt zo enorm veel werk ten opzichte van echt bevellen!

Check hier de video:
https://www.youtube.com/watch?v=7jxii_T2Gcw&feature=youtu.be

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:49:01 am »
Dat ziet er goed uit.