Topic: Ladekast  (gelezen 5112 keer)


Offline Cuflee

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 oktober 2018, 07:46:22 am »
Hi Blenderaars,

Ik ben zeer beginnend in Blender en Unity en zit nu eigenlijk gewoon steeds objecten te maken om er beter in te worden. Mijn nieuwste uitdaging is een keukenblok met lade. Ik wil dat ik die lade in Unity straks open en dicht kan doen en vraag mij even af hoe ik dat object in Blender dan het beste kan maken.

Is het handiger om losse objecten te maken voor het keukenblok zelf en de individuele laden en de lade in Blender dan gewoon via een script uit het keukenblok laten verplaatsen? Of is het beter om 1 object te maken met een grote mesh waarbij ik de lade met bones in en uit het blok kan animeren?

Nu weet ik dat je met bones en een armatuur de meshes kan beinvloeden, maar het is mij nog niet gelukt om hiermee een vertex group te verplaatsen (wat de lade zou moeten doen) zonder dat het de mesh zelf bijvoorbeeld uitrekt.

Hoe jou je dit het beste aan kunnen pakken? Dank voor jullie tijd en hulp alvast  :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2018, 10:35:00 am »
Misschien heb je hier wat aan.
https://www.youtube.com/watch?v=n0VspDUOErE

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:34:01 am »
Ik heb weinig ervaring met Unity, maar het lijkt mij het eenvoudigste als de laden aparte objecten zijn. Bones gebruik je m.i. meer bij organische objecten.

Offline Cuflee

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2018, 15:18:31 pm »
Wow, bedankt voor de snelle reacties! Ik ben bezig met de Blender trainingen van Ben Tristem en Michael Bridges op Udemy, heb daar wel al animaties leren maken, maar zit nu eigenlijk met hoe ik een blender gemaakte ladekast zo goed mogelijk opzet voor export naar een game engine. Het mooiste lijkt mij als het daar ook gewoon weer 1 object is met een bone waarmee je de lade in en uit de kast kan halen, maar net zoals koos2 al aangeeft vraag ik mij af of het daar wel voor is gemaakt. Zou dat kunnen dan kan je dat ook makkelijk in de game engine weer omzetten naar een animatie. Ik zou constrains op de bone kunnen zetten zodat de lade ook niet te ver in of uit de kast kan gaan.

Maak ik meerdere objecten (een voor de kast en een per lade) dan gaan dat alweer vele verschillende objecten worden die je moet exporteren en dan moet je de kast ook haast weer als een Idea kast in elkaar gaan zetten. Daarna kan je de lades wel uit de kast animeren als losse objecten, maar het lijkt mij mooier als ze toch als een geheel bij elkaar horen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2018, 16:55:51 pm »
Blender heeft wel een addon voor het maken van een keukenblok met lade. 

https://www.youtube.com/watch?v=ALRgnjNGjgA

Hoe je dat in in Unity moet doen weet ik niet maar
Hij wel.
https://www.youtube.com/watch?v=vWagnRJEXuI
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 17:09:18 pm door ijp »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2018, 18:00:06 pm »
Ontwerp gewoon een keukenblokje als één of meerdere objecten en maak alles dat je los wilt animeren als losse objecten , de deurtjes en de laden.
Zo dat ze erin passen.

Animeren in Blender gaat gewoon met keys over de tijdlijn , locatie keys in dit geval ,maar voor in Unity zou ik het in het spel zelf regelen , dus in Unity
Toch kun je wel een animatie meenemen in Untity vanuit blender geloof ik.

Succes !

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2018, 19:42:50 pm »
Het schiet me weer te binnen. Als je een animatie maakt van de lade met een bone die dit aanstuurt, dan kun je van deze animatie een action maken. Je kunt verschillende actions aan een rig geven. deze kun je vanuit Unity aansturen.

Offline Cuflee

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2018, 13:37:03 pm »
Jullie zijn geweldig! Tnx voor de uitgebreide hulp en tutorial links! Hier moet het mij zeker mee lukken.