Algemeen > Over Blender

Boolean werkt niet zoals ik zou willen

(1/2) > >>

Léon:
Voor het volgende 'probleem' zou ik graag weer jullie hulp inroepen. Ik weet niet of het echt een probleem is, of omdat de boolean in Blender gewoon anders werkt dan in 3DS Max.

Wat ik wil is een virtueel zaagstukje creëren uit een deel van een botstuk (onderbeen). Een voorbeeld van wat ik wil is te zien in de afbeelding linksboven. Deze is gemaakt in 3DS Max mbv. booleans. Waarna achteraf nog steeds aanpassingen mogelijk zijn.
De werkwijze hiervoor was als volgt:
- Ik heb een blokje gemaakt voor het uitsnijden van het zaagstukje.
- Daarna een 2e, iets grotere blokje gemaakt voor het zaagverlies dat optreedt bij uitzagen met een zaagbladdikte 0,8mm.
  (zie beide blokjes weergegeven in afbeelding rechtboven).
- Als eerste het kleinste blokje geselecteerd en daarop een boolean-intersect met het botstuk uitgevoerd.
- Vervolgens het botstuk geselecteerd en daarop een boolean-difference met het grotere blokje.
Zoals gezegd zijn nu achteraf nog steeds aanpassingen mogelijk.

Als ik nu dezelfde werkwijze volg in Blender mbv. de boolean-modifier, dan is het eindresultaat dat ik uiteindelijk het zaagstukje kwijt ben (afbeelding rechtsonder), terwijl in 3DS Max beiden delen (zaagstukje èn botstuk) zichtbaar blijven en als aparte objecten verder zijn te bewerken (bijv. verplaatsen).
Wat er kennelijk in Blender gebeurt is dit; het zaagstukje refereert naar een deel van het botstuk, maar door de 2e boolean wordt deze referentie óók verwijderd. Er blijft dus een 'empty' over die overigens nog wel te verplaatsen is, dus er is daadwerkelijk een los stukje niets.
LET WEL: als ik na elke boolean op 'apply' klik, dan krijg ik wèl het gewenste resultaat, maar dan heb ik echter niet meer de mogelijk om achteraf nog iets te veranderen, zoals zaagdikte, locatie of grootte, iets wat ik in 3DS Max nog wèl kan.

Ik heb ook al getracht dit te bewerkstelligen met de BoolTool addon, maar tot nog toe geen resultaat.

Zien jullie een mogelijkheid, doe ik het verkeerd of is het in blender gewoon niet mogelijk?

Groet,
Léon



WesleyObrie:
Hallo!!

Ik snap wat je bedoelt uit te leggen, maar ben hier niet zo in weg...
Wat je eens kan proberen, is het vakje "use modifier stack" aanvinken.
Deze heeft voor mij ook al eens dingen opgelost die ik anders ook niet zou hebben gevonden...
In ieder geval succes en hopelijk weet iemand hier meer van!!

Wesley

koos2:
Helaas, ik heb ook nog eens extra gekeken, maar ik vrees dat dit beter gaat met 3DS Max.

@Wesley:Waar kun je "use modifier stack" aanvinken?

koos2:
Heb net gelezen wat  JamieVanCadsand zegt over de boolean operator, dit bracht me op een idee.
Je zou het volgende kunnen doen. Je hebt je bot en het object dat gebruikt wordt voor de boolean.
Als je nu van beiden een gelinkte copy maakt en bij beiden niet de boolean toepast, dan kun je zowel het bot als het boolean object veranderen. Omdat ze gelinkt zijn, is de verandering aan de een ook een verandering aan de gelinkte kopie.

Zou kunnen werken. Maar misschien wel een verwarrende workflow.

JamieVanCadsand:

--- Citaat van: koos2 op 10 april  2018, 09:29:33 am ---Heb net gelezen wat  JamieVanCadsand zegt over de boolean operator, dit bracht me op een idee.
Je zou het volgende kunnen doen. Je hebt je bot en het object dat gebruikt wordt voor de boolean.
Als je nu van beiden een gelinkte copy maakt en bij beiden niet de boolean toepast, dan kun je zowel het bot als het boolean object veranderen. Omdat ze gelinkt zijn, is de verandering aan de een ook een verandering aan de gelinkte kopie.

Zou kunnen werken. Maar misschien wel een verwarrende workflow.

--- Einde van citaat ---

Zoals Koos2 zegt...

Ik bedoel inderdaat dat je jezelf aanleert je modifiers altijd te laten staan, dus niet op 'apply' te
klikken. Dan kun je alle aanpassingen nog doen.

Ik denk wat koos2 inderdaad zegt, dat je een copy moet maken van de bot als je er nog niets
aan hebt gedaan, en dat je dan op de copy een diffrence bool (ik weet ook niet alles uit mijn
hoofd, maar ik denk een diffrence bool) of zo moet doen.... en dan met de zelfde uitsnij model
die je dan eerst denk ik moet copiëren voor de orginele stuk bot een gat maken (ook met de
boolean modifier) in de orginele bot (dus niet die copie)....

Ik zal de twee modellen (die uitsnij model voor de uitgezaagde stuk bot en die gecopiëerde
uitsnij model (niet te verwarren met de gecopieërde bot voor de uitgezaagde stukje) voor
de orginele stuk bot) wel parrenten (ik dacht Ctrl + P, in de object mode / keep parrant) met
je orginele bot en de uitgezaagde bot....)....

Maar ik raad je de boolean modifier (of tool) niet aan voor als je bijvoorbeeld een grid model
met gaten wilt creëren of bijvoorbeeld handvaten in een doos... gebruik dan de knife tool of
delete dan je faces en dan bijvoorbeeld "bridge edge loops" om een een gat te maken voor
andere soort modellen zoals een doos of een krat...

De boolean modifier (of tool) kan tot lelijke gevolgen leiden voor je 'topology'... dus kijkuit
voor wat je de boolean modifier (of tool) gebruikt.... ik ken het en heb er dus ook afentoe last
van....

Ik zal het alleen gebruiken om bijvoorbeeld voor arch projecten, een gat te maken voor een
deur of raam.... of een huis of gebouw inbrengen in een stuk grond of terrein....

En wat ik je al zeg.... ik zal modifiers zoizo laten staan (dus nooit op apply klikken), zodat
je er nog altijd (zoals jij wilt) wat aan kunt veranderen....

Succes, Jamie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie