Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Léon

Pagina's: [1]
1
Over Blender / Boolean werkt niet zoals ik zou willen
« Gepost op: 09 april 2018, 10:57:37 am »
Voor het volgende 'probleem' zou ik graag weer jullie hulp inroepen. Ik weet niet of het echt een probleem is, of omdat de boolean in Blender gewoon anders werkt dan in 3DS Max.

Wat ik wil is een virtueel zaagstukje creëren uit een deel van een botstuk (onderbeen). Een voorbeeld van wat ik wil is te zien in de afbeelding linksboven. Deze is gemaakt in 3DS Max mbv. booleans. Waarna achteraf nog steeds aanpassingen mogelijk zijn.
De werkwijze hiervoor was als volgt:
- Ik heb een blokje gemaakt voor het uitsnijden van het zaagstukje.
- Daarna een 2e, iets grotere blokje gemaakt voor het zaagverlies dat optreedt bij uitzagen met een zaagbladdikte 0,8mm.
  (zie beide blokjes weergegeven in afbeelding rechtboven).
- Als eerste het kleinste blokje geselecteerd en daarop een boolean-intersect met het botstuk uitgevoerd.
- Vervolgens het botstuk geselecteerd en daarop een boolean-difference met het grotere blokje.
Zoals gezegd zijn nu achteraf nog steeds aanpassingen mogelijk.

Als ik nu dezelfde werkwijze volg in Blender mbv. de boolean-modifier, dan is het eindresultaat dat ik uiteindelijk het zaagstukje kwijt ben (afbeelding rechtsonder), terwijl in 3DS Max beiden delen (zaagstukje èn botstuk) zichtbaar blijven en als aparte objecten verder zijn te bewerken (bijv. verplaatsen).
Wat er kennelijk in Blender gebeurt is dit; het zaagstukje refereert naar een deel van het botstuk, maar door de 2e boolean wordt deze referentie óók verwijderd. Er blijft dus een 'empty' over die overigens nog wel te verplaatsen is, dus er is daadwerkelijk een los stukje niets.
LET WEL: als ik na elke boolean op 'apply' klik, dan krijg ik wèl het gewenste resultaat, maar dan heb ik echter niet meer de mogelijk om achteraf nog iets te veranderen, zoals zaagdikte, locatie of grootte, iets wat ik in 3DS Max nog wèl kan.

Ik heb ook al getracht dit te bewerkstelligen met de BoolTool addon, maar tot nog toe geen resultaat.

Zien jullie een mogelijkheid, doe ik het verkeerd of is het in blender gewoon niet mogelijk?

Groet,
Léon




2
Over Blender / Instellen eenheid in MeasureIt
« Gepost op: 06 april 2018, 19:59:10 pm »
Hallo,

Voor het doel waarvoor in Blender gebruik heb ik het zo ingesteld dat het opstart met millimeters als standaard maatvoering. Tevens heb ik de plugin MeasureIt geïnstalleerd.
Echter wanneer ik nu mbv. MeasureIt afstanden wil meten die in de ordegrootte van milimeters ligt, dan geeft MeasureIt deze weer in meters!
Dus als ik dan bijv. meet aan de standaard kubus (in mijn geval 2x2x2mm), dan toont MeasureIt een afstand van 0,00m.
Niet erg handig in mijn geval.

Is de eenheidgrootte van MeasureIt ook in te stellen op milimeters en zo ja, hoe?

Een deel van mijn antwoord heb ik al gevonden hier in deze video. In de properties (N) onder 'Mesh display' is mbv. de 'Edge info', vinkje bij 'Length' de lengte van de ribben wel kloppend (2mm) alleen kloppen de eenheden na 'Show'  onder MeasureIt Tools niet met mijn werkelijke afmetingen.
In de video staat de standaard op meters, dus daar klopt het wel.



AH, GEVONDEN!!!!
Na 'Show' kun je in de properties de precisie opschroeven naar meerdere decimalen achter de comma of kiezen voor een andere eenheid!

Met dank aan mijzelf!  :)


3
Modelleren / Boolean intersect raadsel
« Gepost op: 14 maart 2018, 12:07:43 pm »
Hallo,

Pas sinds een paar maanden ben ik ondergedoken in de wondere wereld van 3D-modeleren, dus ik moet nog héél véél leren. Nu zit ik met een (voor mij) groot raadsel, waar ikzelf al een tijdje op zit te puzzelen, maar waar ik niet uitkom.

Ik wil mbv. de boolean intersect functie een overlap creëren tussen een 'schil' (gebogen vlak) en een vast object (in mijn geval een geïmporteerde STL).
Voor dit voorbeeld ben ik voor het gemak uitgegaan van een open gesneden bol en een kubus (zie afbeelding). Als ik nu de overlap tussen beiden klein laat, dan is het resultaat een soort van pastille, terwijl mijn bedoeling juist een kleiner schilletje (de overlap) is.
Maak ik daarintegen de overlap gróter, dan levert dit wèl een schil op! Rara, politiepet!

Wàt doe ik verkeerd, of wàt zie ik over het hoofd?


Pagina's: [1]