Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Léon

Pagina's: [1]
1
Over Blender / Re: Boolean werkt niet zoals ik zou willen
« Gepost op: 15 april 2018, 13:53:01 pm »
@ Koos2
Ik was al van plan om het met shrinkwrap te gaan proberen, maar daar moet ik eerst nog wat verder op studeren.
In deze tutorial wordt daar ook al gebruik van gemaakt en zelfs de hulp ingeroepen van een speciaal geschreven script.
 

2
Over Blender / Re: Boolean werkt niet zoals ik zou willen
« Gepost op: 14 april 2018, 21:01:33 pm »
Ik ben erin geslaagd om een goede oplossing voor mijn probleem te vinden. Hiervoor heb ik echter wèl moeten zondigen tegen de diverse adviezen om boolean-modifier niet te 'applyen'.

Hier mijn oplossing:
- Ten eerste heb ik dus wèl alle booleans uitgevoerd.
- Het uiteindelijke resultaat, dus met 'foute', ongewenste polygonen aan de binnenkant van de mesh, heb ik vervolgens geëxporteerd naar een stl.
- Vervolgens heb ik de stl ingelezen in MeshMixer. Een analyse van de mesh door MeshMixer gaf aan dat er fouten zaten in de mesh, maar die heb ik echter uiteindelijk niet laten repareren, omdat er dan gaten vallen in de mesh op de plek waar de union is uitgevoerd.
- Met MeshMixer heb ik de mesh 'solid' gemaakt, met alle settings op hoge kwaliteit. Deze heb ik vervolgens weer als nieuwe mesh geëxporteerd.
- Als ik deze solid-stl nu vervolgens weer importeer in het al bestaande Blender-bestand, dan heb ik nu een tweede object op exact dezelfde plek als het origineel, maar dan nu zonder polygonen aan de binnenkant. Deze kan ik nu verder ´verdikken´ tot een mal mbv. de solidify-modifier.

Wel moet ik vermelden dat de nieuwe mesh iets gladder is dan het origineel, veroorzaakt door een remeshing die MeshMixer uitvoert tijdens de 'make solid' functie, en dat het grensvlak van de union iets onregelmatig is. Beiden zijn echter geen bezwaar voor mijn uiteindelijke doel.

Weer een schouderklopje voor mezelf! :)

3
Over Blender / Re: Boolean werkt niet zoals ik zou willen
« Gepost op: 12 april 2018, 15:22:34 pm »
Heren,

Vooralsnog bedankt voor jullie reacties. Ik had zelf ook al het idee dat ik zou moeten gaan werken met kopieën. Tja, dan zal ik het er voorlopig maar mee moeten doen.

Maar nu een vervolg:
Ik heb een mesh (stl) geïmporteerd van een onderbeen waaruit een stukje bot gezaagd en verplaatst is (zie afbeelding linksboven). Rond deze verplaatsing wil ik nu een mal opbouwen, maar daartoe dien ik eerst het stukje zodanig te combineren dat de mal erop, maar ook weer eraf gehaald kan worden. Dit wil ik doen door eerst het zaagvlak te extruderen (afbeelding middenboven), opdat het door de mesh heen steekt (afbeelding rechtsboven). Daarna wilde ik beide stukken samenvoegen middels een boolean, om daarna alle polygonen ruim rond het verplaatste stukje te kunnen selecteren en daar dan vervolgens mbv. de solidify-modifier er een bepaalde dikte (3-5 mm) aan te geven die dienst doet als basismal.

Echter het probleem is nu dat de polygonen die na extrusie dóór de mesh heen steken bij selectie in de editmode in zijn geheel worden geselecteerd en niet worden doorsneden door het raakvlak met het botstuk. Dit leidt tot een verkeerde mal met ook volume aan de onderkant.

Mijn idee was vervolgens om dan maar het botstuk mbv. een boolean eerst af te trekken van het geëxtrudeerde stukje, om het dan daarna pas samen te voegen met het botstuk. Echter dit werkt met de geïmporteerde mesh niet! Het resultaat hiervan is te zien in de afbeelding linksonder (zie omcirkelde gedeelte).
Máár als ik nu ipv. het botstuk een rechthoek er vanaf trek, dan werkt het weer wèl (zie afbeelding midden en rechtsonder!

Is dit een mesh-gerelateerd probleem (kennelijk wel) en wie weet hier raad mee? Kan/moet ik de mesh misschien eerst op een of andere wijze converteren?



4
Modelleren / Re: Boolean intersect raadsel
« Gepost op: 09 april 2018, 14:24:26 pm »
Dag Jamie,

Zo te lezen weet jij wat meer af van booleans. Zou je dan ook eens je licht kunnen laten schijnen over een ander probleem dat ik gepost heb?
Zie daarvoor topic "Boolean werkt niet zoals ik zou willen"

Bij voorbaat dank.
Léon

5
Over Blender / Boolean werkt niet zoals ik zou willen
« Gepost op: 09 april 2018, 10:57:37 am »
Voor het volgende 'probleem' zou ik graag weer jullie hulp inroepen. Ik weet niet of het echt een probleem is, of omdat de boolean in Blender gewoon anders werkt dan in 3DS Max.

Wat ik wil is een virtueel zaagstukje creëren uit een deel van een botstuk (onderbeen). Een voorbeeld van wat ik wil is te zien in de afbeelding linksboven. Deze is gemaakt in 3DS Max mbv. booleans. Waarna achteraf nog steeds aanpassingen mogelijk zijn.
De werkwijze hiervoor was als volgt:
- Ik heb een blokje gemaakt voor het uitsnijden van het zaagstukje.
- Daarna een 2e, iets grotere blokje gemaakt voor het zaagverlies dat optreedt bij uitzagen met een zaagbladdikte 0,8mm.
  (zie beide blokjes weergegeven in afbeelding rechtboven).
- Als eerste het kleinste blokje geselecteerd en daarop een boolean-intersect met het botstuk uitgevoerd.
- Vervolgens het botstuk geselecteerd en daarop een boolean-difference met het grotere blokje.
Zoals gezegd zijn nu achteraf nog steeds aanpassingen mogelijk.

Als ik nu dezelfde werkwijze volg in Blender mbv. de boolean-modifier, dan is het eindresultaat dat ik uiteindelijk het zaagstukje kwijt ben (afbeelding rechtsonder), terwijl in 3DS Max beiden delen (zaagstukje èn botstuk) zichtbaar blijven en als aparte objecten verder zijn te bewerken (bijv. verplaatsen).
Wat er kennelijk in Blender gebeurt is dit; het zaagstukje refereert naar een deel van het botstuk, maar door de 2e boolean wordt deze referentie óók verwijderd. Er blijft dus een 'empty' over die overigens nog wel te verplaatsen is, dus er is daadwerkelijk een los stukje niets.
LET WEL: als ik na elke boolean op 'apply' klik, dan krijg ik wèl het gewenste resultaat, maar dan heb ik echter niet meer de mogelijk om achteraf nog iets te veranderen, zoals zaagdikte, locatie of grootte, iets wat ik in 3DS Max nog wèl kan.

Ik heb ook al getracht dit te bewerkstelligen met de BoolTool addon, maar tot nog toe geen resultaat.

Zien jullie een mogelijkheid, doe ik het verkeerd of is het in blender gewoon niet mogelijk?

Groet,
Léon




6
Over Blender / Instellen eenheid in MeasureIt
« Gepost op: 06 april 2018, 19:59:10 pm »
Hallo,

Voor het doel waarvoor in Blender gebruik heb ik het zo ingesteld dat het opstart met millimeters als standaard maatvoering. Tevens heb ik de plugin MeasureIt geïnstalleerd.
Echter wanneer ik nu mbv. MeasureIt afstanden wil meten die in de ordegrootte van milimeters ligt, dan geeft MeasureIt deze weer in meters!
Dus als ik dan bijv. meet aan de standaard kubus (in mijn geval 2x2x2mm), dan toont MeasureIt een afstand van 0,00m.
Niet erg handig in mijn geval.

Is de eenheidgrootte van MeasureIt ook in te stellen op milimeters en zo ja, hoe?

Een deel van mijn antwoord heb ik al gevonden hier in deze video. In de properties (N) onder 'Mesh display' is mbv. de 'Edge info', vinkje bij 'Length' de lengte van de ribben wel kloppend (2mm) alleen kloppen de eenheden na 'Show'  onder MeasureIt Tools niet met mijn werkelijke afmetingen.
In de video staat de standaard op meters, dus daar klopt het wel.



AH, GEVONDEN!!!!
Na 'Show' kun je in de properties de precisie opschroeven naar meerdere decimalen achter de comma of kiezen voor een andere eenheid!

Met dank aan mijzelf!  :)


7
Modelleren / Re: Boolean intersect raadsel
« Gepost op: 16 maart 2018, 15:05:27 pm »
Allen bedankt voor jullie input.

Bijgaand zien jullie het doel van deze exercitie; een zaagmal voor toepassing bij orthopedische chirurgie. Wij zijn pas begonnen met deze techniek en gebruiken daar nu 3DS Max voor. De reden daarvoor is dat een andere afdeling bij ons (Mond-, kaak-, en aangezichtschirurgie) daar al vele jaren ervaring mee heeft. Recent heb ik daar een beginnerscursus in gevolgd.

De bedoeling van dit (vereenvoudigde) malletje is om de oscillerende zaag die daarbij gebruikt wordt voldoende steun te geven tijdens het zagen, opdat het blad niet scheef wegschiet. De opstaande rand moet voor deze ondersteuning zorgen. Het pijpje dat jullie zien vertegenwoordigt het bot waarin gezaagd moet worden, en deze is als STL geïmporteerd vanuit een CT-segmentatieprogramma (en slecht één polygon dik).

In 3DS Max kun je door een gebogen vlak (bijv. een halve cylinder/bol of in ons geval het bot) middels een boolean intersect met bijvoorbeeld een rechthoek het overlappende vlakje reconstrueren. Dit wilde ik ook proberen in Blender, maar dat gaf het hierboven beschreven resultaat. In Blender werkt dit alleen goed als je het gebogen vlak (bot) enige dikte geeft.
Het heeft me al met al veel tijd gekost, maar was èrg leerzaam! ;)

Bedankt en groet,
Léon

p.s.
Ik vind Blender overigens veel plezieriger om mee te werken dan 3DS Max (een zoekplaatje). Kan in principe hetzelfde, is veel minder zwaar en bovendien gratis. Wat wil je nou nog meer?



8
Modelleren / Re: Boolean intersect raadsel
« Gepost op: 14 maart 2018, 12:44:56 pm »
Ruud,

Ik moet dit nog even laten bezinken, want ik heb nog niet precies door met wat je hier precies bedoelt, maar ik ga het uitproberen. ;)

Ondertussen heb ik al wel ontdekt dat als je in de edit-modus via 'Mesh -> Faces -> Solidify' enige dikte toekent aan de schil (bijv. 0.001), dat je dan wèl een klein schilletje (met dikte van 0.001 dus) kunt creëren. Maar dat is dus wel middels een workaround die wil ik eigenlijk niet!

Op mijn werk gebruiken we 3DS Max, en daarin werkt het wel. Wij willen toch niet onderdoen voor 3DS Max-gebruikers, toch? :)



9
Modelleren / Boolean intersect raadsel
« Gepost op: 14 maart 2018, 12:07:43 pm »
Hallo,

Pas sinds een paar maanden ben ik ondergedoken in de wondere wereld van 3D-modeleren, dus ik moet nog héél véél leren. Nu zit ik met een (voor mij) groot raadsel, waar ikzelf al een tijdje op zit te puzzelen, maar waar ik niet uitkom.

Ik wil mbv. de boolean intersect functie een overlap creëren tussen een 'schil' (gebogen vlak) en een vast object (in mijn geval een geïmporteerde STL).
Voor dit voorbeeld ben ik voor het gemak uitgegaan van een open gesneden bol en een kubus (zie afbeelding). Als ik nu de overlap tussen beiden klein laat, dan is het resultaat een soort van pastille, terwijl mijn bedoeling juist een kleiner schilletje (de overlap) is.
Maak ik daarintegen de overlap gróter, dan levert dit wèl een schil op! Rara, politiepet!

Wàt doe ik verkeerd, of wàt zie ik over het hoofd?


Pagina's: [1]