Topic: [Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken  (gelezen 8195 keer)


Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2017, 22:52:08 pm »
Het displacen is wel gelukt maar de hoogte zoals deze in het echt is kan ik maar moeilijk herkennen. Heel wat opties uitgeprobeerd. Waar het aan ligt weet ik niet. Door mijn gebrek aan ervaring kan het heel veel zijn.  :-\

verkeerde combinatie van opties, te weinig dividen doordat het gebied te groot is, enz.

Goed even laten liggen en wat simpelere dingen doen. De shrinkwrap modifier. Wie weet wat dat doet met mijn data.  :-\

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2017, 01:28:47 am »
Waar het aan ligt weet ik niet.
Er zijn twee factoren die hier van belang zijn: het aantal pixels in je height map, en het aantal vertices in je mesh. Als je een height map hebt waar 1 pixel gelijk staat aan een gebied van 50x50 meter, dan zal het resultaat nooit enigzins realistisch zijn (tenzij je het uitzicht uit een 747 wilt namaken, natuurlijk).

Dus als je ook maar een beetje detail wilt, close up, dan heb je al snel een pixel per vierkante meter nodig (ja, de maximale resolutie is 1 pixel per 5m2). Ga maar rekenen hoe groot je bitmap dan moet zijn als je een paar vierkante kilometer in je render wilt zien.

Daarnaast wil je dat die pixels dus vertices gaan verplaatsen in de hoogte - dus wil je eigenlijk een vertex per pixel hebben, anders is de resolutie van je height map voor niks.

Zie hieronder een stukje met de Waalbrug bij Nijmegen - veel beter gaat het niet worden met die kaarten...



Offline peterd

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2017, 21:17:50 pm »
...
Dus als je ook maar een beetje detail wilt, close up, dan heb je al snel een pixel per vierkante meter nodig (ja, de maximale resolutie is 1 pixel per 5m2). Ga maar rekenen hoe groot je bitmap dan moet zijn als je een paar vierkante kilometer in je render wilt zien.
...
Wat bepaalt de grens van 1 pixel per 5 m2 ?
Renderen hoeft wat mij betreft niet. De render engine van het programma dat de hoogtekaart maakt bedoel je?
Ik had een bestand van 4800x4800 pixels waarvan 25% voor het gebied 550.000 m2. Maar het resultaat was (inderdaad) niet wat ik gehoopt had.

Dit laat ik maar (voorlopig) voor wat het is. :(

Nou eerst maar eens de blendercourse Basistechnieken v 2.2 verder doen. In no time een huis en pil gemaakt.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2017, 01:50:00 am »
Wat bepaalt de grens van 1 pixel per 5 m2 ?
Het maximale detailnivo van de hoogtekaarten op die website waar je eerder naar linkte is 5x5 meter.  ;)

Citaat
Renderen hoeft wat mij betreft niet.
Renderen, weergeven, visualiseren - ik ben heel flexibel! :)

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2017, 17:56:50 pm »