Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: ExLibris op 15 december 2019, 11:54:51 am

Titel: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 15 december 2019, 11:54:51 am
Jacob van Deventer heeft in de 16e eeuw honderden kaarten gemaakt van dorpen en steden in de Lage Landen. Hij was heel accuraat en consequent in het maken hiervan. Een paar jaar geleden heb ik de kaart van Eindhoven(https://uurl.kbr.be/1043877 (https://uurl.kbr.be/1043877)) dmv Blender, Substance Painter en Unity omgezet naar een VR rondleiding. Dit was allemaal handmatig en koste veel tijd. Nu ik Blender beter begin te kennen ben ik op zoek naar een manier om deze kaarten om te zetten naar een 3D model met zo min mogelijk moeite.

Eigenlijk zou ik het model in een uur willen maken en zo veel mogelijk procedureel. Dan gaat het vooral over de niet specifieke gebouwen (dus kerken en kastelen en zo zal ik toch na moeten bouwen). Ook de ondergrond, waarvoor ik de kaart wil gebruiken, zou bijvoorbeeld procedureel roughness en normal/displacement moeten krijgen. Hiervoor kan ik de kleuren van de kaart gebruiken (blauw is water en oranje zijn huizen). Geen idee hoever ik ga komen, maar ik zie wel.


Ik wil de volgende onderdelen verder gaan verkennen:

- Shader Graph
- Object Scatter add on
- Image to plane addon

Weten jullie nog onderdelen van Blender die ik kan gebruiken hiervoor?


Kan ik dmv van de kleuren bepalen wat water is?

(https://i.postimg.cc/NLFBzjWx/Annotation-2019-12-15-113614.png) (https://postimg.cc/NLFBzjWx)

Object scatter voor de huizen

(https://i.postimg.cc/069qdkYD/Annotation-2019-12-15-114308.png) (https://postimg.cc/069qdkYD)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 15 december 2019, 13:25:33 pm
Ik weet niet of je je eigen map er in kan plaatsen maar kijk hier maar eens na.
OpenStreetMap
https://www.youtube.com/watch?v=9h3rLWPai9M
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 15 december 2019, 13:29:41 pm
En anders denk ik dat je dit nog kunt gebruiken.

https://blender.stackexchange.com/questions/57943/i-need-to-do-a-very-simple-terrain-with-texture-map

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=VY9vHdwUo98&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=BXDSfrzR0zI
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 20 december 2019, 12:47:21 pm
Ik hoop dat je veel gaat laten zien van dit project. Ik moet minstens 200 jaar worden om alles te doen wat ik wil doen. Een dergelijk project staat op mijn verlanglijst om te doen, maar er zal komende tijd niets van komen. Als jij het doet, kan ik er op dioe manier toch ook nog van genieten. Veel plerzier en sterkte met dit project en als ik kan helpen dan doe ik dit, maar ik heb er weinig verstand van.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 23 januari 2020, 14:51:28 pm
Het heeft even geduurd, maar ik ben nu echt begonnen met mijn projectje. Via Youtube heb ik een aantal voorbeelden bekeken van het bouwen van steden in Blender (dank je Ijp voor de voorbeelden!). De meeste oplossingen konden me helaas niet helpen. Een Amerikaanse stad bouwen met rechte straten en gebouwen is een stuk eenvoudiger dan onze organische dorpen en steden. Ik zal dus zelf een soort werkproces moeten verzinnen.

Om te beginnen heb ik een andere kaart van Van Deventer gebruikt dan die van Eindhoven (daar ben ik lang genoeg mee bezig geweest). Ik zocht een relatief eenvoudige kaart met meer water dan alleen rivieren. Op de website van de Koninklijke Bibliotheek van België (https://uurl.kbr.be/1043878 (https://uurl.kbr.be/1043878)) heb ik een schermafbeelding gemaakt van de kaart. Mijn uitgangspunt wordt dus een jpg afbeelding van 1430x1013 pixels groot.
 
(https://i.postimg.cc/Sj4cLS8K/geertruidenberg.png) (https://postimg.cc/Sj4cLS8K)

Allereerst ga ik me bezighouden met het landschap, in een latere fase wil ik gebouwen, poorten, stadsmuren, molens en zo toe gaan voegen.

In een eerdere poging heb ik al geprobeerd om aan de hand van afbeeldingskleuren automatisch het verschillende grondgebruik te bepalen, maar dat bleek niet heel goed te werken. Als ik bijvoorbeeld alleen blauw als water zou zien en groen als land, dan wordt het geheel nogal rommelig. 

Daarom deze keer een poging gemaakt om met GIMP eenvoudige zwart/wit maps te maken. Ik ben er nog niet helemaal uit welke ik allemaal moet maken. Ik moet rekening houden met kleur, hoogte en eventueel later een mask voor plaatsen waar ik bijvoorbeeld huizen en bomen wil plaatsen. Tot nu toe heb ik de volgende gemaakt:

- Water
- Dijken
- Wegen
- Huizen
- Bebouwde kom

(https://i.postimg.cc/F1NtcSHn/Dijken.png) (https://postimg.cc/F1NtcSHn)

(https://i.postimg.cc/14HkKzgR/Water.png) (https://postimg.cc/14HkKzgR)

Vervolgens kan ik aan de slag in Blender. Binnen Blender wil ik een project maken dat eenvoudig mijn afbeeldingen omzet naar een landschap. Ik wil aan het einde eigenlijk geen gebruik meer maken van de originele kaart. In de shader editor ben ik nu bezig om mijn afbeeldingen om te zetten in base color, roughness en normal. Voorlopig werk ik nog alleen met een normal map, maar ik wil ook nog kijken of displacement een optie is. Hieronder twee maal hetzelfde shot, met en zonder de originele kaart.




(https://i.postimg.cc/BjRqTvj7/Annotation-2020-01-23-144005.png) (https://postimg.cc/BjRqTvj7)

(https://i.postimg.cc/hXvF3qFF/Annotation-2020-01-23-144005-2.png) (https://postimg.cc/hXvF3qFF)

In de volgende fase wil ik het landschap vullen met verschillende materialen aan de hand van mijn maps.


Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 23 januari 2020, 22:37:05 pm
Vanavond nog even verder gegaan en weer wat verder gekomen...

(https://i.postimg.cc/phVVC8cB/Annotation-2020-01-23-144005-3.png) (https://postimg.cc/phVVC8cB)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 24 januari 2020, 22:06:29 pm
Vanavond weer aan het klussen met mijn omgeving. Ik heb twee extra maps aangemaakt: akkerland en nat land. Dit is om verschillende textures aan te brengen en de vegetatie te bepalen. Ik heb een paar heel low poly bomen toegevoegd, die ik door middel van het particle systeem toevoeg aan delen van de kaart. Voor nu gebruik ik daar een vertex group voor, maar eigenlijk zou ik dit ook via mijn maps willen laten verlopen. Om die vertex group toe te passen heb ik mijn plane 140x100 loopcuts gegeven.

Mijn pogingen om displacement te gebruiken hadden niet het juiste resultaat. Het was niet precies genoeg, zonder het teveel te subdividen (1000x1000 +). Omdat ik het geheel zo low poly mogelijk wil houden moet ik dus een andere manier vinden om straks de huizen en gebouwen te plaatsen. In tegenstelling tot de bomen, waar de z-rotatie niet uitmaakt, kan ik hier (nog) niet een particle system inzetten. De rotatie is namelijk afhankelijk van de straat waar het huis aan ligt.

Zoals je zult begrijpen wordt de shading graph tamelijk ingewikkeld. Ik mis toch wel een aantal nodes die ik nu goed zou kunnen gebruiken. Met edge detect zou ik de oevers kunnen bepalen. Deze zit bijvoorbeeld wel in Substance Designer. Een edge detect node is wel te downloaden, maar zit niet standaard in Blender. Ik moet nog even kijken of die voldoet. Anders moet ik ook een map voor oevers maken. Ook zou een materiaal node van pas komen, om het geheel een beetje overzichtelijk te houden.

Door de bomen krijgt de scene meteen wat diepte

(https://i.postimg.cc/jn765SH9/Annotation-2020-01-24-220338.png) (https://postimg.cc/jn765SH9)

De graph voor de ondergrond wordt best ingewikkeld

(https://i.postimg.cc/LnjBFh6g/Annotation-2020-01-24-220428.png) (https://postimg.cc/LnjBFh6g)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 25 januari 2020, 11:18:50 am
Ik ben nu bezig om de huizen te plaatsen. Hiervoor is het particle system veel te random. Daarom ben ik nu aan het kijken naar de scatter object add-on. Hiermee kan ik tamelijk eenvoudig de huizen plaatsen op de plekken waar ik wil, maar ondanks dat ik de randomness op 0 gezet heb plaatst de add-on de huizen nog veel te random voor mij. Met scatter objects teken je een lijntje en plaatst blender instances van 1 of meerdere objecten langs dat lijntje. Eigenlijk is dat helemaal wat ik zoek, alleen zou ik de willekeurige draaiing van de Z-as nog een stuk willen verminderen. Heeft iemand een idee daarvoor?


(https://i.postimg.cc/8sL2n3zb/Annotation-2020-01-25-220428.png) (https://postimg.cc/8sL2n3zb)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 25 januari 2020, 11:50:22 am
Dit is eigenlijk helemaal wat ik wil:

https://blendermarket.com/products/asset-sketcher (https://blendermarket.com/products/asset-sketcher)
https://youtu.be/4LrpUp57E0M (https://youtu.be/4LrpUp57E0M)

Op zich heb ik er geen problemen me om eventueel die 30 euro te betalen voor de add-on, maar ik wil de mogelijkheid behouden om mijn kaart omzetter vrij beschikbaar te maken als iemand er interesse in heeft (als je je eigen dorp of stad zou willen bouwen), hoewel mijn ervaring is dat er weinig interesse voor dit soort zaken is.

Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 26 januari 2020, 12:21:36 pm
Volgens mij zijn ze allemaal nog in winterslaap ;)
Ik zie wel dat je zelf toch al wat verder bent gekomen, ga zo door en als de leden nog uit hun winterslaap komen zullen er misschien nog wel tips opduiken.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 26 januari 2020, 19:17:58 pm
Tja, ik zie niet zo heel veel beweging in dit forum. Om eerlijk te zijn overweg ik eens rond te kijken naar een ander forum. Ik wil heel graag mijn kennis delen, maar ook van anderen leren. Nu heb ik een beetje het gevoel om in het luchtledige mijn voortgang hier neer te pennen. Dat is jammer. Wellicht dat een forum een achterhaald medium is voor communicatie, maar Whatsapp of Facebook groepen zijn me weer te vluchtig (ik weet het, ik ben 50+).

Sorry dat ik wat gefrustreerd klink, maar ik ben al jaren bezig om samen met anderen iets op te zetten mbt tot CGI. Ik vind het zo jammer om in mijn eentje te blijven knutselen. Wie weet dat een andere hobby deze samenwerking wel kan bieden... Daar moet ik nog eens over nadenken.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 27 januari 2020, 10:27:38 am
Hier 60+  :)
Je horizon verbreden is nooit weg maar iets in het Nederlands vinden zal niet meevallen alles is bijna Engels.
ik heb misschien wel een andere manier om je landkaart zo low poly mogelijk te houden.
je image as planes landkaart 1x subdividen en dan de landkaart vlakken met knife knippen daarna van elk vlak een vertex group maken plus material en kleur geven.
De plaatsen die verhoogd of verlaagd moeten worden extra subdividen en met sculpt mode bewerken.
het is maar een ideetje om het zo low poly mogelijk te houden.


 
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 27 januari 2020, 11:36:24 am
Sorry, ik heb een tijdje weinig tijd om te reageren, maar vind dit een zeer boeiend onderwerp. Je kennis van de node editor is vele malen groter dan die van mij, dus ik kan je moeilijk helpen.
Ik heb net al je publicaties hierover bekenen. Het enige dat ik zou kunnen zeggen wat betreft het plaatsen van huizen langs een lijn is dat je misschien de array modifier zou kunnen gebruiken, daarmee kun je de obejcten langs een lijn laten lopen, maar ik vrees dat je het anders bedoelt.

Ik hoop dat je de ontwikkeling hier verder nog laat zien en als je het naar een ander platform brengt, dan hier zegt waar het voortaan te volgen is.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 27 januari 2020, 20:40:18 pm
Hier 60+  :)
Je horizon verbreden is nooit weg maar iets in het Nederlands vinden zal niet meevallen alles is bijna Engels.
ik heb misschien wel een andere manier om je landkaart zo low poly mogelijk te houden.
je image as planes landkaart 1x subdividen en dan de landkaart vlakken met knife knippen daarna van elk vlak een vertex group maken plus material en kleur geven.
De plaatsen die verhoogd of verlaagd moeten worden extra subdividen en met sculpt mode bewerken.
het is maar een ideetje om het zo low poly mogelijk te houden.

Dank voor je antwoord!

Wat mij betreft hoeft het een forum niet in het Nederlands te zijn. Met Engels kan ik ook wel vooruit.

Jouw idee van het vlak opknippen met de knife tool, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zou in wel een optie kunnen zijn en daar ga ik eens mee stoeien. Ik was begonnen met een plane zonder die te subdividen, maar voor het plaatsen van de schepen en bomen heb ik het vlak wel verdeeld om object scatter toe te kunnen voegen. Door het gebruik van Vertex groups kan je den bepalen waar bomen/schepen moeten komen en waar niet. Met deze subdivide kan ik eventueel laten hoogte aanbrengen die ik niet kan oplossen met een Normal map.

Ik zal hieronder in een aparte post uitleggen welke technieken ik tot nu toe gebruikt heb en wat ik als voor- en nadelen ervaar.



Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 27 januari 2020, 20:50:10 pm
Sorry, ik heb een tijdje weinig tijd om te reageren, maar vind dit een zeer boeiend onderwerp. Je kennis van de node editor is vele malen groter dan die van mij, dus ik kan je moeilijk helpen.
Ik heb net al je publicaties hierover bekenen. Het enige dat ik zou kunnen zeggen wat betreft het plaatsen van huizen langs een lijn is dat je misschien de array modifier zou kunnen gebruiken, daarmee kun je de obejcten langs een lijn laten lopen, maar ik vrees dat je het anders bedoelt.

Ik hoop dat je de ontwikkeling hier verder nog laat zien en als je het naar een ander platform brengt, dan hier zegt waar het voortaan te volgen is.


Dank je voor je antwoord! Mijn gemopper was het minst voor jou en Ijp bedoeld want jullie regeren tenminste.
Jouw idee met de array modifier is een van de dingen die ik aan het onderzoeken ben. Ik denk dat je mijn probleem helemaal snapt. Ik zoek niet meer dan dat ik een lijntje kan trekken en dat dan meerdere objecten langs dat lijntje verschijnen. Ik vind curves alleen altijd wat lastig. Het liefst zou ik gewoon met annotate of grease pencil een streepje trekken en daar objecten in een collection aan toevoegen, eigenlijk zoals de scatter control addon, maar dan met meer controle. Ik ben er nog niet helemaal uit dus  :)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 28 januari 2020, 20:56:04 pm
Dit gaat een lange post worden denk ik, dus hou je vast.

Even een tussenstand van mijn project. Ik wil dus een manier vinden om zo snel mogelijk van een oude landkaart naar een 3D omgeving te komen in Blender met eventueel andere open source tools (liever niet). Ik wil zoveel mogelijk procedureel werken, maar toch een geloofwaardige omgeving neerzetten.

Tot zo ver heb ik een aantal onderdelen waar ik aan werk:

1. de ondergrond (water, landbouwgrond, woeste grond, wegen)
2. Props die ik random kan plaatsen zoals bomen en schepen
3. huizen in en buiten de bebouwde kom
4. stadsmuren
5. specifieke gebouwen zoals kerken, stadspoorten, molens enz.
6. de omgeving

1. De ondergrond

Voor de ondergrond heb ik gekozen om verschillende maps te maken in zwart en wit die aan de ene kant de verschillende materialen weergeven, maar ook later de hoogte. De landkaarten die ik tot nu toe gebruikt heb, zijn nog allemaal vlak, maar van Deventer heeft ook kaarten in het heuvelland gemaakt, daar moet ik ook nog even naar kijken. Ik zou in de toekomst verschil in hoogte ook handmatig met de sculpt tool aan te brengen, maar ik wil alles het liefst zo procedureel mogelijk houden.

In blender zelf gebruik ik de shader graph en een paar materialen om het landschap te maken aan de hand van de maps. Mijn graph is nog een beetje een zootje, maar ik denk er nu over om de verschillende materials te groeperen en vervolgens met de mix shader node alles werkend te maken. De shader hoeft bij volgende landkaarten niet meer aangepast te worden.

Wat ik nog wil uitproberen is het vergen van de resolutie van de maps. Omdat mijn oorspronkelijke landkaart 1430x1013 pixels was heb ik alle maps dezelfde resolutie gegeven. Ik ben benieuwd in hoeverre de 3d omgeving verbetert als ik de resolutie verhoog. Daarnaast weet ik nog niet welke maps nu nuttig zijn.

Tot zo ver gebruik ik:

- Nat land
- Akkerland
- Wegen
- Water
- Dijken

2. Props

De props plaats ik met het hair particle systeem die ik koppel aan vertex groups. Hiervoor moet ik de ondergrond wel subdividen. Ik wil nog onderzoeken of ik in plaats van de vertex groups ook maps kan gebruiken. De objecten die gerenderd moeten worden stop ik in een collection. Ik ben nog niet tevreden over de bomen, hiervoor zoek ik nog zeer lowpoly bomen die er op een afstandje toch realistisch uitzien.

3. Huizen

Het plaatsen van huizen lijkt heel eenvoudig, maar is voor mij moeilijk om in de praktijk te brengen tot nu toe. Op zich zou het hair particle systeem hier ook kunnen werken, maar huizen liggen standaard opgelijnd aan de weg waar ze langs liggen en wegen lopen niet alleen horizontaal en verticaal. Ik heb verschillende alternatieven bekeken en de object scatter komt het dichtst in de buurt, maar ik nog te random voor me. Alternatieven die ik nog moet onderzoeken zijn de array modifyer gekoppeld aan een curve of path. Ik weet niet of ik dan dan ook meerder soorten huizen random door elkaar kan gebruiken. Ook kijk ik er nog naar of ik een array kan gebruiken icm met de annotate functie.

4. Stadsmuren

De basis van de stadsmuren is relatief eenvoudig zelf te modelleren. Wie weet dat ik nog een makkelijker wijze verzin tijdens mijn project.

5. Specifieke gebouwen.

Ik wil een soort minibibliotheek maken met de meest voorkomende gebouwen. Alles heel lowpoly gemaakt.

- 2 soorten kerken
- 1 soort windmolen
- 1 soort kapel
- 2 soorten stadspoorten
- Verder moet ik nog meer kaarten bekijken

Vervolgens wil ik een eenvoudige manier vinden om de objecten op de kaart te plaatsen.

6. de omgeving

Als ik de 3D omgeving af heb wil ik het natuurlijk zo goed mogelijk presenteren. Tot nu toe kan ik alles nog renderen met EEVEE en cycles, maar als ik iets met animatie wil doen dan dan is EEVEE wel voordeliger als ik iets met mijn laptopje wil kunnen renderen. Voor een animatie zal ik dan een of meerdere camera rigs moeten maken en gaan experimenteren met bloom AO, DOF en eventueel ook nog met de compositing tool voor mist (of een scatter volume of zo). Tot slot wil ik misschien nog een filmpje maken voor youtube waarin ik mijn project uitleg, ter leringh ende vermaeck zullen we maar zeggen....

Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 30 januari 2020, 09:09:18 am
Voor het correct plaatsen van de huizen is er misschien een toekomstige oplossing, maar daarvoor moet ik de alpha versie van 2.83 nog downloaden.

Hier een uitleg van het komende nieuwe hair particle system:

https://www.youtube.com/watch?v=EaLWU7fSICg

Wat als ik de huizen de juiste richting in zou kunnen kammen? Dan kan ik een map voor de huizen gebruiken, die vervolgens automatisch geplaatst worden. Het enige dat je dan nog zou moeten doen is de in de juiste richting te plaatsen. Ik hou jullie op de hoogte.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 30 januari 2020, 13:46:05 pm
Zover ik weet zou ik gewoon Collection instance gebruiken en dan alle gebouwen zelf plaatsen dan staan ze zeker op de juiste plaats daarbij kun je ook nog de array modifier gebruiken om sommige gebouwen mooi uit te lijnen.
Volgens mij is het nu nog steeds dat je met het particle system en object scatter moet afwachten is hoe de gebouwen terecht gaan komen op je landkaart.

De landkaart low poly de kaart opknippen met knives en de uitgeknipte delen een vertex groups geven en zo nodig met procedureel materials bewerken en op sommige plaatsen extra subdividen door daarna te bewerken met sculpt mode

Het is maar een gedachte misschien is er wel een betere manier om dit alles aan te pakken :)

https://youtu.be/6sVhk1f-n98
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 04 februari 2020, 17:14:10 pm
Ziet er interessant uit. Ik kan het alleen niet volgen. Ik ga het binnenkort eens stap voor stap na doen. Misschien dat ik het dan begrijp.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 05 februari 2020, 16:53:44 pm
Ziet er interessant uit. Ik kan het alleen niet volgen. Ik ga het binnenkort eens stap voor stap na doen. Misschien dat ik het dan begrijp.

Kan je mijn blender project en files gebruiken? Ik stuur ze met alle plezier op.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 06 februari 2020, 12:06:56 pm
Eens kijken of deze add on iets kan toevoegen. De add on doet een beetje hetzelfde als ik doe, maar dan met GIS data. Wie weet dat ik mijn projectje kan combineren met deze oplossing.

https://www.youtube.com/watch?v=YNtKnmRXVlo
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 06 februari 2020, 15:34:40 pm
Bedankt voor het aanbod, maar ik begrijp het nu al aardig.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 06 februari 2020, 16:11:53 pm
De Gis addon ga ik zeker eens bekijken ziet er goed uit.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 08 februari 2020, 08:28:00 am
Fantastisch. Nu uitzoeken hoe die gebouwen vlot van een texture te voorzien.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 08 februari 2020, 16:23:17 pm
Jammer ik krijg Gis niet geïnstalleerd.  :(
Als ik het vinkje bij de addon wil plaatsen krijg ik deze melding.
(Traceback (most recent call last)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 08 februari 2020, 20:13:02 pm
Sorry IJp, ik kan je hier niet mee helpen. Heb net nog gegoogeld om te kijken of ik er iets over kan vinden, maar is mij niet gelukt. Hopelijk heb ik maandag de tijd om het zelfde te proberen met 2.81.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 11 februari 2020, 11:13:36 am
Heb het gisteren geprobeerd met 2.81 en tot mijn geluk werkte het bij mij wel. IJp, kun je niet bij het info venster meer tekst krijgen met een uitgebreide info waarom het niet gaat? Ik had trouwens wel iets gevonden en daar stond dat hij een addon dubbel had staan waardoor het niet werkte.

Volgens mij is het wel lastig om de gebouwen een leuke texture te geven.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 12 februari 2020, 09:16:59 am
Bij mij lukt het ook om de add on te installeren. Wat me opvalt is dat het aantal verts snel heel hoog wordt. Als ik een 3D animatie wil hebben van een soortgelijke omgeving zou ik eerder kiezen voor Google Earth of Google Earth Studio denk ik.

youtube.com/watch?v=OYg7dH2UbOU (http://youtube.com/watch?v=OYg7dH2UbOU)

In mijn omgeving ben ik nu aan het kijken naar de organisatie van de Shader Graph. Dat wordt nogal snel een zootje en moet in de toekomst zo eenvoudig mogelijk aan te passen zijn. Ik wil dus eigenlijk alleen de parameters die van belang zijn tonen en de rest niet laten zien. Hiervoor wil ik de nodes gaan groeperen. Hiervoor ben ik helemaal opnieuw begonnen met een shader voor de ondergrond. Ik zal een foto plaatsen als ik hiermee iets verder ben.


Oude versie van de shader, die nog veel ingewikkelder gaat worden.

(https://i.postimg.cc/G8FS74Hc/Annotation-2020-02-12-091233.png) (https://postimg.cc/G8FS74Hc)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 12 februari 2020, 09:51:03 am
 Google Earth Studio ik kende het niet. Leuk om eens mee te experimenteren. Bedankt voor de tip.

Zo'n shader ziet er altijd indrukwekkend uit. Ik doe mijn eerste voorzichtige stapjes en ben al blij als ik een alpha over heb toesgepast. Maar het is leuk een dergelijk netwerk op te bouwen. Succes ermee!
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 12 februari 2020, 10:34:26 am
Dat Google Earth Studio ziet er goed uit daar hoef je blender niet voor te gebruiken.
Ik ben heel benieuwd wat al die nodes straks laten zien.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 12 februari 2020, 14:51:14 pm
Beste ExLibris, is dit je inspiratie, of heb je hier iets aan?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=ap3Irm4QDj8&feature=emb_logo (https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=ap3Irm4QDj8&feature=emb_logo)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 12 februari 2020, 17:07:35 pm
Interessant! Het is een net wat uitgebreidere variant van de node groups. Ik ga dit zeker proberen te gebruiken.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: jopus op 10 juli 2020, 22:26:58 pm
KIJK hier na:  blender GIS adon en hoogtemap van google earth.  deze heb ik ooit toegepast op mijn omgeving
(https://i.postimg.cc/nCwQ3YFT/Landgraaf.png) (https://postimg.cc/nCwQ3YFT)

(https://i.postimg.cc/bDCzqgFB/LANDGRAAF-2.png) (https://postimg.cc/bDCzqgFB)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 10 februari 2021, 11:02:42 am
Met de komst van de nieuwe Geometry nodes dit oude project weer eens opgepakt. Kan dit mij helpen om zo eenvoudig mogelijk een oude kaart om te zetten in een 3D omgeving?

Ik heb de volgende stappen gezet:

1. Een plane toegevoegd en deze subdivided in 100x100.
2, The collecties gemaakt: huizen en bomen, in elke collectie zitten 3 eenvoudige objecten.
3. Voor de huizen heb ik voor 1 huis 2 materialen gemaakt, om wat meer variatie te krijgen. Wie weet doe ik dat ook nog wel met de bomen om verschillende kleuren te krijgen. Dit kan ik nog niet dynamisch toevoegen, want dan krijgen de modellen bij een animatie per frame een ander materiaal, misschien moet ik gewoon 6 huizen maken met de aparte materialen er bij.
4. Ik heb twee Vertex groups gemaakt (huizen en bomen) om aan te kunnen geven waar objecten geplaatst moeten worden.

Ik kan nu met deze oplossing eenvoudig huizen/bomen tekenen dmv weight painting, daar was ik in eerste instantie naar op zoek. het gebruik van collecties maakt het in de toekomst makkelijk om bijvoorbeeld collecties te maken met huizen uit de verschillende tijden of bomen in verschillende jaargetijden. tot zo ver vind ik het redelijk organisch geheel, zonder dat ik alle objecten zelf hoef te plaatsen.

Er zijn nog een paar zaken waarvoor ik nog geen oplossing gevonden heb. Ten eerste zou ik graag de materialen op de ondergrond afhankelijk maken van de Weight Paints/Vertex groups. Volgens mij is in de Shader Graph geen mogelijkheid om een Weight Paint als input te gebruiken. Dat zou alles nog generieker maken. Daarnaast heb ik nog geen oplossing verzonnen voor de plaatsing van de huizen. Deze roteer ik nu random over de Z-as, Maar een huis staat natuurlijk niet willekeurig op een bepaalde plek. Deze is uitgelijnd naar de straat waar die in staat. Daar moet ik nog iets op verzinnen.

(https://i.postimg.cc/Nysjmr1s/Screenshot-2021-02-10-101617.jpg) (https://postimg.cc/Nysjmr1s)

(https://i.postimg.cc/75DHrTt3/tussenresultaat3.png) (https://postimg.cc/75DHrTt3)

(https://i.postimg.cc/jL6TcSqL/tussenresultaat2.png) (https://postimg.cc/jL6TcSqL)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 10 februari 2021, 13:08:12 pm
Is dit misschien wat
 https://www.youtube.com/watch?v=tBKZRSmlnG8
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 10 februari 2021, 13:21:38 pm
En dit
https://www.youtube.com/watch?v=YY0aDPAPm1U
https://www.youtube.com/watch?v=BOpCMNcdAC0
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 10 februari 2021, 13:28:27 pm
Dank je voor het meedenken :). Ik ben inderdaad begonnen met Scatter en Particles, maar de Geometry Nodes zijn voor mij net wat makkelijker te begrijpen en te controleren. De Asset Manager zou helpen om mijn eigen werk wat georganiseerder te maken en wellicht ook wel voor het project zelf, maar het is nog wel heel alpha. Daarnaast kan ik nog hetzelfde bereiken door objecten/materials/geometry op te slaan in een andere .blend file en vervolgens te linken/appenden. Ik blijf de Asset Manager zeker volgen!
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 10 februari 2021, 16:17:59 pm
Als ik nu wat meer mijn best doe op de materialen, en wat displacement toevoeg, begint het ergens op te lijken (al zeg ik het zelf...)

Render in Cycles
(https://i.postimg.cc/VrS6FbHM/Untitled-003.png) (https://postimg.cc/VrS6FbHM)

Animatie in EEVEE

https://www.youtube.com/watch?v=1bMqIcLzJAc&ab_channel=ExLibris
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 11 februari 2021, 17:05:41 pm
Dit zal je toch ook al wel gebruiken om de vertices in de hand te houden.

https://www.youtube.com/watch?v=OrVU77gU2O0
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 12 februari 2021, 10:26:49 am
Dit zal je toch ook al wel gebruiken om de vertices in de hand te houden.



Ik gebruik de geometry nodes, dus er wordt een Geometry Nodes-modifyer gemaakt. De node zelf heet Point Instance, dus ik ga er uit (misschien onterecht) dat het plaatsen van de objecten via instancing gebeurt. De documentatie zegt het volgende:

The Point Instance node instances an element to each of the points present in the input geometry. It works for both point cloud and mesh vertices.

https://wiki.blender.org/wiki/Reference/Release_Notes/2.92/Geometry_Nodes (https://wiki.blender.org/wiki/Reference/Release_Notes/2.92/Geometry_Nodes)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 12 februari 2021, 11:29:28 am
Dit is een Super geometry nodes, met een Geometry Nodes-modifyer maar wel jammer ik kan hem niet gebruiken, mijn laptop kan nu alleen nog de Blender versie 2.90 aan ::)  :-[
Maar uit de tutorials kan ik niet goed zien dat Point Instance met 1000 sphere objecten de vertices count omhoog gooit.
Dus als als de vertices gelijk blijft aan een sphere object dan is dit helemaal top.

https://www.youtube.com/watch?v=7OpVMGs3tq4

https://www.youtube.com/watch?v=4zbhuVjBBH0
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 14 februari 2021, 14:38:53 pm

Maar uit de tutorials kan ik niet goed zien dat Point Instance met 1000 sphere objecten de vertices count omhoog gooit.
Dus als als de vertices gelijk blijft aan een sphere object dan is dit helemaal top.

Het aantal vertices is ook lastig te zien zo. Omdat de geometry nodes via een modifyer werken kan je die wel "applyen", maar dan valt het voordeel van een modifyer weg. In onderstaande screenshot zie je dat ik meer objecten dan vertices heb.
(https://i.postimg.cc/xqqsk4yT/Screenshot-2021-02-14-143726.jpg) (https://postimg.cc/xqqsk4yT)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: roobol op 16 februari 2021, 16:06:39 pm
Ziet er goed uit; ik zou alleen in de point distributie node de minimum afstand wat verhogen, want de huizen steken nu soms door elkaar heen.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 16 februari 2021, 18:22:01 pm
Ziet er goed uit; ik zou alleen in de point distributie node de minimum afstand wat verhogen, want de huizen steken nu soms door elkaar heen.

Dank je voor de tip :). In mijn geval werkt poisson disk het beste en dan nog kan je niet altijd voorkomen je dat objecten elkaar raken of doorsnijden. In een stad moeten de huizen el heel dicht tegen elkaar staan he?
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 16 februari 2021, 18:32:18 pm
Testje met een Density van 19000...




(https://i.postimg.cc/B8r4hskQ/Untitled-006.png) (https://postimg.cc/B8r4hskQ)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 27 februari 2021, 11:24:12 am
Ik ben weer een stukje verder met dit projectje. Ik heb het nu voor elkaar dat ik door middel van vertex paint zowel de textures als de geometry nodes kan aansturen. Ik heb nu twee collections met huizen en bomen die door instancing geplaatst worden.

Zoals je in dit filmpje kan zien kan ik nu eenvoudig de gewenste ondergrond met eventuele objecten "schilderen".

https://youtu.be/WDMYUW7-fYI

Ook het resetten van alles is zo super simpel

https://youtu.be/7G75fiaO1Jg

Wie weet dat ik er in de toekomst wel een soort add-on van maak, maar daarvoor wil ik wachten totdat de asset browser wat verder is.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 27 februari 2021, 13:25:30 pm
Nu kan ik dus relatief eenvoudig een bestaande kaart overtrekken.

Kaart van Hasselt, boven Zwolle uit 1560
(https://i.postimg.cc/N5y5WMyC/Plattegrond-Hasselt-Jacob-van-Deventer-1560.jpg) (https://postimg.cc/N5y5WMyC)


(https://i.postimg.cc/LYzJQ0n9/Screenshot-2021-02-27-132418.jpg) (https://postimg.cc/LYzJQ0n9)

Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 27 februari 2021, 14:15:59 pm
Een render met Cycles ziet er dan ongeveer zo uit:


(https://i.postimg.cc/RqyxP1j8/untitled1.png) (https://postimg.cc/RqyxP1j8)
https://www.youtube.com/watch?v=20MvYTtPO2I&ab_channel=ExLibris


Er is nog zo veel te doen voor me.

- Meer verschillende textures (weilanden, wegen, woeste grond, bos)
- Meer verschillende collecties (gebouwen stad, dorp en platteland bijvoorbeeld)
- Plaatsing van de gebouwen ten opzichte van de straat
- Betere hoogte
- Fall off van de vertex paint kan nog beter (misschien eigen brushes maken)
- Gebouwen die los te plaatsten zijn, zoals kerken, molens, stadspoorten enz..
- Stadsmuren met torens
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 03 maart 2021, 12:49:35 pm
Wat aandacht aan de textures maakt het geheel al een stuk beter. Je ziet hoe het al wat realistischer uit komt te zien en hoe eenvoudig het nu is om een landschap te maken.

https://youtu.be/XKdn30fpefA
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 03 maart 2021, 18:31:36 pm
knap gemaakt en het ziet er heel goed uit.
Heb je er ook een snelle computer voor nodig of kan het ook met een laptopje?
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 03 maart 2021, 19:35:38 pm
knap gemaakt en het ziet er heel goed uit.
Heb je er ook een snelle computer voor nodig of kan het ook met een laptopje?

Ik maak dit op een laptop van een paar jaar oud (i7 - 7700 cpu en GTX 1070 gpu). Ik merk wel dat ie het wat lastig krijg als ik heel veel instances van objecten gebruik, maar to nu toe is het nog redelijk te doen, het filmpje is opgenomen met OBS, en dat kost ook best veel performance.  Een frame renderen met EEVEE kost inmiddels wel meer dan 7 seconden.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: rozz op 03 maart 2021, 19:50:42 pm
Altijd als ik zo`n project/filmpje zie ben ik geneigd te scrollen/pannen/zoomen maar dat vind youtube niet leuk..begint filmpje weer opnieuw of zie ik ander filmpje... ;D ;D ;D
ziet er goed uit.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: roobol op 04 maart 2021, 09:01:56 am
Ziet er heel goed uit, mijn complimenten.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: koos2 op 04 maart 2021, 17:27:04 pm
Heel mooi en knap werk.

Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: Pilgrimm op 05 maart 2021, 07:26:39 am
Erg interessant project, ExLibris!
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: Blendey op 05 maart 2021, 11:57:17 am
Heel erg leuk gedaan!
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 06 maart 2021, 16:35:23 pm
Vandaag een iets langer filmpje gemaakt hoe eenvoudig het nu is om een kaart om te zetten naar een 3D model. Ik heb ook zandduinen toegevoegd.

 https://youtu.be/4-qiZ4ycVGU
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 07 maart 2021, 08:35:22 am
Ik ben nu aan het bedenken hoe ik een stadsmuur procedureel kan maken. Mijn idee is om een plane te maken en afhankelijk van de vertices de torens en de muur zelf te plaatsen.
Zo ver ben ik nu:

(https://i.postimg.cc/p5nHS5PP/Capture.jpg) (https://postimg.cc/p5nHS5PP)

De torens op de vertices plaatsen lukt dus wel, maar nog niet om de muren goed uit te lijnen (qua rotatie en lengte). Ik zag dit filmpje op YT, waarbij ik gebruik zou kunnen maken van een nieuwe attribute "vertex_normal". Helaas zit dit nog niet in de allernieuwste build. Even afwachten dus de komende dagen.

https://www.youtube.com/watch?v=1oZ5IPArp-U&ab_channel=JohnnyMatthews
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 19 maart 2021, 14:24:07 pm
Ik heb wat hulp nodig met ideeën om mijn map2model verder uit te kunnen werken. Wellicht dat er iemand goede ideeën heeft.

Wat ik graag wil bereiken is dat ik een plane plaats in mijn scene en dat afhankelijk van de vertices er objecten op geplaatst worden. Dit is om twee dingen te bereiken:

- De stadsmuren te plaatsen
- De huizen in een stad plaatsen.

Het lukt mu nu al om de torens op de vertices te plaatsen door middel van geometry nodes, dat is super simpel als je weet hoe het werkt. Het probleem zit m in de rotatie en de lengte van de muren bij het een en de rotatie van de huizen in de ander.

Misschien moet ik nog gewoon afwachten tot er nieuwe blokjes komen in geometry nodes die dit wel kunnen hoor, er komt bijna dagelijks nieuwe functionaliteit bij.

Bedankt alvast voor het meedenken in ieder geval :)





(https://i.postimg.cc/67xKbzsR/Screenshot-2021-03-19-142434.jpg) (https://postimg.cc/67xKbzsR)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 20 maart 2021, 19:01:41 pm
kan je hier niet mee helpen kan niet hoger dan Blender 2.90 dus geen geometry nodes.
Maar met snap aan kun je je object plaatsen waar je maar wilt, kost wel wat tijd  ;)
Je kunt je object met een array plaatsen en met de instellingen verplaatsen dan kun je ook nog een Empty met object offset bvb in een ronding plaatsen.
Misschien is dit wat. ;)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: blenderbrammetje op 20 maart 2021, 20:02:56 pm
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: blenderbrammetje op 20 maart 2021, 20:04:44 pm
Oh ja en schrijf eens wat in de shoutbox... nu lijkt het net alsof ik de enige schreeuwlelijk ben hier...  ;D
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 20 maart 2021, 21:19:08 pm
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)

Dit zijn de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

Minimum
64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik gebruik zelf twee laptops: een MSI gamelaptop met een i7 processor 16Gb RAM en een GTX 1070 videokaart en een Microsoft Surface 2 met een i5 processor, 8 Gb RAM en een geïntegreerde videokaart. 

Het verschil is wel heel groot, vooral als je viewport shading toepast (in EEVEE al en helemaal met Cycles natuurlijk). Voor rendering gebruik ik eigenlijk altijd mijn gamelaptop.

https://www.blender.org/download/requirements/
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 20 maart 2021, 21:31:46 pm
kan je hier niet mee helpen kan niet hoger dan Blender 2.90 dus geen geometry nodes.
Maar met snap aan kun je je object plaatsen waar je maar wilt, kost wel wat tijd  ;)
Je kunt je object met een array plaatsen en met de instellingen verplaatsen dan kun je ook nog een Empty met object offset bvb in een ronding plaatsen.
Misschien is dit wat. ;)

Dank voor je antwoord. Het doel van dit projectje is om een oude kaart in minder dan 10 minuten om te zetten naar een 3d model, ook door iemand die geen verstand heeft van Blender (da's een beetje de lat die ik misschien wel heel hoog leg hoor). Ik zou mijn doel inderdaad kunnen bereiken met een array in combinatie met een curve, maar dat is niet heel eenvoudig uit te leggen ben ik bang. Als ik een Curve gebruik ben ik altijd aan het stoeien om deze goed uitgelijnd te krijgen, Met mijn oplossing zou ik alleen een plane hoeven te plaatsen die ik vervolgens verander in de vorm die ik wil en dan de geo nodes toevoegen. Zoals je kan zien in mijn filmpjes en voorbeelden kan ik inmiddels de textures en bomen al heel eenvoudig plaatsen. Ik zou de boel nog verder kunnen vereenvoudigen om door middel van Python een aantal taken nog te automatiseren (denk aan een soort user interface).  Naar zoiets ben ik dus ook ook zoek voor huizen en stadsmuren,
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 21 maart 2021, 11:39:31 am
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 21 maart 2021, 13:12:14 pm
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!

Is bij jou de OpenGL versie de bottle neck?
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 21 maart 2021, 13:21:07 pm
Nee het is de Driver ExLibris maar allemaal bedankt, door jullie reacties ben ik toch maar eens gaan zoeken of er een andere driver te vinden was bij AMD.
Ik heb nu een laatst Beta versie Crimson gevonden.
En warempel Blender 2.92 start nu op  :)
Ik ben weer happy ;D
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 21 maart 2021, 15:29:18 pm
En nu weer naar het topic van ExLibris
Ik heb wat hulp nodig met ideeën om mijn map2model verder uit te kunnen werken. Wellicht dat er iemand goede ideeën heeft.

Wat ik graag wil bereiken is dat ik een plane plaats in mijn scene en dat afhankelijk van de vertices er objecten op geplaatst worden. Dit is om twee dingen te bereiken:

- De stadsmuren te plaatsen
- De huizen in een stad plaatsen.

Het lukt mu nu al om de torens op de vertices te plaatsen door middel van geometry nodes, dat is super simpel als je weet hoe het werkt. Het probleem zit m in de rotatie en de lengte van de muren bij het een en de rotatie van de huizen in de ander.

Misschien moet ik nog gewoon afwachten tot er nieuwe blokjes komen in geometry nodes die dit wel kunnen hoor, er komt bijna dagelijks nieuwe functionaliteit bij.

Bedankt alvast voor het meedenken in ieder geval :)


(https://i.postimg.cc/67xKbzsR/Screenshot-2021-03-19-142434.jpg) (https://postimg.cc/67xKbzsR)

https://www.youtube.com/watch?v=sZhRcpJGqjs

Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 22 maart 2021, 08:46:30 am
En nu weer naar het topic van ExLibris


Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.

De geometry nodes zijn echt een aanvulling voor Blender. Het nadeel in deze tijd dat er in de de alpha versie 2.93 bijna dagelijks dingen veranderen. v2.92 is wel stabiel, maar daar ontbreekt nog heel veel. De geometry nodes in combinatie met de nieuwe spreadsheet is ook heel interessant, helemaal om te zien wat er nu precies gebeurt in de nodes.



(https://i.postimg.cc/1fmpSYF1/Screenshot-2021-03-22-090729.jpg) (https://postimg.cc/1fmpSYF1)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 07 februari 2022, 19:27:37 pm
Een jaar later en ik ben weer verder gegaan dit keer met Geometry Nodes (en Shader Nodes). Hiermee kan en de huizen en stadsmuren relatief eenvoudig plaatsen, zoals in dit filmpje te zien is:

https://www.youtube.com/watch?v=waIftCU4akU&ab_channel=ExLibris

Nu moet ik eigenlijk een heleboel assets gaan maken, zoals bruggen, poorten, molens, kerken, kapellen enz. Daarnaast wil ik nog een aantal procedurele dingen inbouwen zoals

- Hoe dichter naar het centrum hoe dichter gebouwen bij elkaar staan
- In het centrum zijn de huizen anders dan in de buitenwijken dan op het platteland

Ik gebruik nu 1 zwart/wit afbeelding om te bepalen waar land en water is. Er moeten ook nog maps gemaakt worden voor platteland, wegen, tuinen, bos enz.


(https://i.postimg.cc/7CsZrJPZ/Screenshot-2022-02-07-192856.jpg) (https://postimg.cc/7CsZrJPZ)

(https://i.postimg.cc/gnHdPLNb/Water.png) (https://postimg.cc/gnHdPLNb)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: blenderbrammetje op 07 februari 2022, 22:52:37 pm
Tip , gebruik om de zwart wit afbeeldingen te gebruiken geen zwart wit.
Het werkt met grijswaarden. Dus hoe diep je land is word door grijswaarden bepaald.
Als je in bv Photoshop of Gimp tekent , gebruik dan een brush met de hardheid op half of minder.
Spuitbus effect.

Zo kun je subtielere overgangen maken en krijg je mooie softe overgangen in de diepte.

Alleen je diepste punt is helemaal zwart. Of helemaal wit. De map inverteren kan altijd.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: blenderbrammetje op 07 februari 2022, 22:56:48 pm
Ik heb zelf eens een map gemaakt met enorm veel voetstappen.
Was voor in woestijnzand.

Als ik de hele map nu lichtgrijs had gemaakt , en rond de donkergrijze voetstapjes een lichtere tint dan de map , grijze randjes ,
had ik een opstaand randje gekregen... Kan altijd nog maar dan in een nieuw project...
Lichtgrijs is dan je mid-level , je kunt zowel dieper naar zwart toe , als omhoog door naar wit te neigen...  ::)
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: IJp op 08 februari 2022, 10:32:10 am
Knap en mooi gemaakt ExLibris.
Je kan er al goed mee overweg met die Geometry Nodes en ook nog een duidelijk filmpje ziet er goed uit.
Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 08 februari 2022, 21:40:22 pm
Vandaag bezig met het procedureel maken van bruggen. Het gaat me in eerste instantie om het principe aan de praat te krijgen. Ik wil uiteindelijk een aantal soort bruggen maken. Ik heb er nu twee en het werkt bijna (de houten brug past nog niet helemaal, maar dat komt wel).

Weer een filmpje om het te laten zien, dat is duidelijker dan als ik het probeer uit te leggen:

https://youtu.be/SbYASXSU7Ao (https://youtu.be/SbYASXSU7Ao)

Ik wil dit ook nog doorvoeren naar kerken bijvoorbeeld.

Titel: Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
Bericht door: ExLibris op 10 februari 2022, 23:03:31 pm
Na de bruggen lijkt het me ook wel leuk om kerken procedureel te kunnen maken dmv geometry nodes. Middeleeuwse kerken hebben gelukkig een redleijk vaste vorm, bijvoorbeeld zaalkerken en kruiskerken. Ik ben al een heel eind, maar er moet nog veel gebeuren. Hoe meer je duikt in zoiets als architectuur, hoe meer je procedureel wilt maken. In het volgend filmpje zie je hoe ver ik nu ben:


https://www.youtube.com/watch?v=UxfXx5gvWo4&ab_channel=ExLibris
(https://i.postimg.cc/zbYDyDnn/Screenshot-2022-02-10-230234.jpg) (https://postimg.cc/zbYDyDnn)