Topic: Texture op plane vervormd tijdens animatie !  (gelezen 4117 keer)


Offline GeFo

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 februari 2015, 21:38:18 pm »
Hallo,

Op een computerscherm wil ik door middel van tracking een andere scherminhoud weergeven. Op de vierhoeken heb ik tracking toegepast en vervolgens met "import image as plane"een nieuwe scherm weergave geladen die ik doormiddel van hooks op de vier hoekpunten vastzet.

In de eerste weergave ziet het er goed uit echter wanneer de camera in een andere positie draait komt er een soort van vouw in de afbeelding op het scherm.

Heeft iemand enig idee hoe je dit kunt voorkomen.




« Laatst bewerkt op: 27 februari 2015, 21:43:27 pm door GeFo »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2015, 22:21:38 pm »
Het lijkt alsof de tracking niet helemaal goed is gegaan. Meestal kun je dit oplossen door meer tracking points te gebruiken.
Of heb je meer punten gebruikt en zijn deze vier overgebleven nadat je de solver hebt gebruikt?

Offline GeFo

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2015, 22:34:46 pm »
WAt ik heb gedaan is vier punt getrackt en aan deze vier punten empty's gehangen vervolgens de plane doormiddel van hooks aan deze
empty's gehangen. Je noemde solver?? geen idee wat dat is.
 
Het lijkt er op de er iets met de mapping niet goed gaat.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2015, 22:55:20 pm »
Ik kan mij herinneren dat ik wel eens iets gezien heb over dit probleempje maar ik weet even zo snel niet meer waar.
Heb nu even visite over de vloer maar ik zal straks even zoeken.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2015, 23:36:21 pm »
Ik kan het helaas niet terug vinden maar ik denk dat ik weet wat het probleem is.
Je beeldmateriaal is vrij donker dus ik vermoed dat 1 of meer trackers last hebben van het zogenaamde "sliding". Bij sliding blijft een tracker niet 100% nauwkeurig op zijn positie waardoor je plane (en dus de imagetexture) vervormd raakt.
Dit kun je verhelpen door helderder beeldmateriaal of door de 1 of meer trackers opnieuw te tracken. Wat ook wel wil helpen is om de trackers te verschalen en groter te maken.

De solver vindt je overigens aan de linkerkant op de tab Solve. Hiermee kun je tracks verbeteren en "opschonen".
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2015, 23:41:13 pm door JvL »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2015, 23:45:33 pm »
Als je een goeie camera solve hebt kun je toch gewoon een plane gebruiken? Of mis ik wat?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2015, 23:49:30 pm »
Normaal gesproken wel maar ik vraag mij af of zijn solve wel goed is aangezien zijn texture vervormt wanneer de camera verplaatst.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2015, 02:20:13 am »
Ik heb zelf wel eens in javascript texture mapping dingetjes gedaan, en daar trad precies dat effect op.

Ik denk dat die truc met die hooks het mappen verneukt.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2015, 03:00:35 am »
Dat bedoel ik dus eigenlijk ook. De plane is d.m.v. de hooks aan de empties bevestigd die op hun beurt weer aan de trackers verbonden zijn. Doordat de trackers in verschillende richtingen bewegen wordt de plane vervormd zoals op de onderstaande afbeelding te zien is.
Dit komt overeen met de image van GeFo.
De vier tracks zijn dus niet hetzelfde wat ze natuurlijk wel moeten zijn om dit te voorkomen.



Offline GeFo

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2015, 20:29:51 pm »
Bedankt voor jullie feedback!
Mijn probleem is opgelost, heb de techniek toegepast die jullie beschreven met de plane en dat gaat perfect.

Nogmaals bedankt !!

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2015, 20:48:15 pm »
Graag gedaan. Mooi dat je probleem verholpen is.