Topic: Belichting Animatie-karakters  (gelezen 6057 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 juni 2013, 11:30:41 am »
In dit Topic alles over het belichten van karakters in een Animatie-scene...
Ik ben aan het experimenteren met de belichting van karakters in een scene,
Vaak gebruiken we Globallightning in combinatie met lampen, point lights en/of een zon ,
Dit is echter niet genoeg om de karakters mooi te laten uitkomen, de belichting die voor de scene mooi uitpakt,
veroorzaakt vaak schaduwen waardoor teveel karakter wegvalt , of er gewoon niet veel diepte uitkomt...

Dit is op te lossen door het karakter extra bij te lichten vanuit verchillende hoeken,
Dit is in stilstaande scene's makkelijk te verhelpen en geeft mooie resultaten, bv. met Point-lights ,
Maar in animatiescenes beweegt het karakter vaak, of loopt of springt. Hoe laat je de
lichten mooi meebewegen met het karakter, zonder dat opvalt dat het losse lichten zijn,
ze zijn tenslotte alleen bedoelt om het karakter meer diepte en mooiere contouren enzo , te geven....

In dit Topic ga ik proberen geanimeerde karakters bij te lichten met Point-lights en uitzoeken
hoe ik die het beste kan laten meebewegen met het karakter. Waar moet ik ze aan linken,
ik begin met ze aan de global-controller van mijn rig te koppelen, de point-lights voor het hoofd aan het hoofd-bot.

Ik zal de resultaten posten , maar het zijn zware renders , dus dat gaat wel even duren...
Ik zal ook losse rendertjes zonder scene plaatsen , om te vergelijken hoe iets uitpakt,
Ik stel inbreng van wie dan ook erg op prijs, of toffe tutorials ...
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2013, 18:51:57 pm »
Blenderbrammetje,
Interessant topic ga zo door.
Deze tutorial gaat niet over animatie  maar is volgens mij goed te gebruiken voor de belichting en hij is in het Nederlands ;)
http://www.youtube.com/watch?v=-rQx0YAmpoI
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2013, 21:25:36 pm »
Mijn computertje staat te spinnen als een poes, hij rendert op dit moment de scene zonder pointlights.
Een Phenom 955@3.4 Ghz. Doet ie in 2,5 uur een scene op 940 bij 560 resolutie.
Ik heb een dezelfde scene dan steeds met Pointlights toegevoegd opnieuw gerendert, zodat je ze meteen kunt vergelijken.
Tof trouwens dat ik nog zo lekker kan internetten , terwijl ik gewoon over 4 cores render.
Beneden staat mijn Corei5-je ook te renderen op de film zelf....Maar dat is nog zonder point-lights,
eerst es uitzoeken hoe dat het beste gaat hé... Dus als er iemand nog betere ideeen heeft straks hoorik het graag,
groetjes !
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2013, 22:14:07 pm »
OKe, scene met de basisbeliching, 4 lampen, 1 met schaduw....
https://www.youtube.com/watch?v=9xW7WOby_hg
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2013, 22:17:38 pm »
En nu dezelfde scene met Pointlights in de zelfde layer als het karakter, layer 4 bijvoorbeeld , en dan "this layer only" aangevinkt,
zodat de pointlights alleen het karakter belichten.( Door een object te selecteren en "M" te drukken , kun je iets in één of meerdere layers plaatsen...)
Hier heb ik Point-Lights aan de bovenarmbotten, 2 aan het hoofdbot en 2 aan de dijbeenbotten gelinkt. (CTRL-P) en dan "Bone"

https://www.youtube.com/watch?v=-mZuxKcdi74
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2013, 22:21:39 pm »
En nu de Point-Lights iets subtieler, nog één Pointlight extra voor de neus, aan Hoofdbot gelinkt....
En een extra Pointlight voor het lichaam.
Pakt net weer iets mooier uit.  Ik mag het één en ander nog wel wat fijner tweaken, de afstand (Distance) komt erg nauw en is scene-afhankelijk...
De Pointlights zijn al snel te fel, ik gebruik intensity van 0.100 - 0.120
Ik heb nog niet met verschillende vormen van "Decay" geexperimenteerd, maar dat komt nog wel een keertje...
https://www.youtube.com/watch?v=pwXCVVXbh2M
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2013, 23:37:45 pm »
Oke nieuwe test. In het donker pakken de Point-Lights alleen wel feller uit. Dus dan maar een iets lagere intensiteit van 0.080 ... en hier en daar 0.100
Maar goed ander muisje. Deze is wat smoother, dan zien we misschien beter het effect van de Point-Lights, die weer alleen invloed hebben op de layer van het poppetje.
 
Eerst dus een muis met een lamp in de scene maar geen point-lights...
https://www.youtube.com/watch?v=l0zlXFBfN78

Dan nog een rendertje met weer dezelfde rig als eerder : 2 Plights naast het hoofd , één ervoor,
                                                                                            2 pointlights op de bovenarmen en één voor het lichaam
                                                                                            2 voor de dijbenen / zijkant dijbenen    (Weer allemaal gelinkt aan de botten , in pose mode)
https://www.youtube.com/watch?v=T8y5ZJp-pQI
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »